Till innehåll på sidan

Nudging – Ett sätt att uppmuntra offentliga hyresgäster till mer hållbara beteenden?

Albin Haglund
KTH, School of Architecture and the Built Environment (ABE), Real Estate and Construction Management

Sammanfattning

Den offentliga sektorn äger och förvaltar tillsammans cirka 90 miljoner kvadratmeter lokalyta. En av de tuffaste utmaningarna är att hantera både klimatsmarta och energieffektiva byggnader. För att de fastighetsorganisationer som hanterar förvaltningen av dessa byggnader ska kunna nå de nationella målen till 2020 krävs utstuderade strategier.

Ny teknik och nya installationer räcker inte, även hyresgästerna behöver ändra sitt beteende. Ett relativt nytt sätt att påverka beteenden utan att förändra människors värderingar är nudging. Konceptet myntandes utav forskarna Richard Thaler och Cass Sunstein. Situationer är utformade för att uppmuntra enskilda personer att välja ett individuellt och samhällsfördelaktigt alternativ. Nudging kan användas för att hjälpa människor att göra val som är bättre för miljön och deras hälsa. För att betraktas som en nudge tillåter åtgärden enligt definitionen inte förbjudandet av andra alternativ eller en drastisk förändring av ekonomiska incitament. Den respekterar människans valfrihet.

Syftet med denna uppsats är att undersöka hur nudging påverkar de offentliga hyresgästernas dagliga energiförbrukning. Detta undersöks genom att studera följande nudgingverktyg; (1) förenkling och inramning av information, (2) förändringar i standardalternativ, (3) förändringar i den fysiska miljön och (4) bruk av sociala normer. Kan nudging vara ett sätt att uppmuntra offentliga hyresgäster till mer hållbart beteende?

Uppsatsens studerar hur tre offentliga hyresvärdar arbetar med att påverka beteenden för att minska energiförbrukningen i deras fastigheter samt deras syn på nudging som strategi. Totalt genomfördes sex intervjuer, tre med tre olika offentliga hyresvärdar och tre med en hyresgästrepresetant från varje hyresvärd. För att kunna införa effektiva beteendemässiga handlingar eller nudges måste hänsyn tas till det organisatoriska sammanhanget. Alla hyresvärdar gav exempel på de utmaningar som deras byggnader ställer, så som dygnet runt bemanning och tekniska system, patientsäkerhet, vandalisering och historiskt arv.

Samtliga som intervjuades hade en positiv inställning till nudging som verktyg men bara en av hyresgästföreträdarna var bekant med termen sedan tidigare. Möjligheterna för hyresvärdarna att arbeta med nudging måste betraktas som goda och att vissa av de redan genomförda åtgärderna kan klassificeras som nudging. Forskning visar att nudging fungerar bäst som ett komplement till andra åtgärder därför behövs mer forskning för att undersöka hur effektiv nudging faktiskt är för att påverka hyresgästens energiförbrukning.

Ladda ner fulltext: Nudging Ett sätt att uppmuntra offentliga hyresgäster till mer hållbara beteenden_Albin_Haglund.pdf (pdf 1,5 MB)