Till innehåll på sidan

Sök på tagg

Kategoriserade artiklar på KTHs webbplats.

Antal träffar: 10

  • Studerar svällande elbilsbatterier

    KTH-forskaren Matilda Klett, för närvarande verksam som temaforskare inom ramen för Svenskt el- och hybridfordonscentrum (SHC), studerar fordonsbatterier. Det är främst svällning och tryck i dessa batterier som befinner sig på agendan, detta eftersom fenomenet utgör en säkerhetsrisk.

  • Studerar svällande elbilsbatterier

    KTH-forskaren Matilda Klett, för närvarande verksam som temaforskare inom ramen för Svenskt el- och hybridfordonscentrum (SHC), studerar fordonsbatterier. Det är främst svällning och tryck i dessa batterier som befinner sig på agendan, detta eftersom fenomenet utgör en säkerhetsrisk.

  • Studerar svällande elbilsbatterier

    KTH-forskaren Matilda Klett, för närvarande verksam som temaforskare inom ramen för Svenskt el- och hybridfordonscentrum (SHC), studerar fordonsbatterier. Det är främst svällning och tryck i dessa batterier som befinner sig på agendan, detta eftersom fenomenet utgör en säkerhetsrisk.

  • Det går allt bättre för KTH:s elbilsracing

    KTH Formula Student heter det studentlag från Sveriges största tekniska universitet som varje år tävlar mot studenter och bilar från andra lärosäten och länder. I år kom laget på plats 7 av sammanlagt 21 och gjorde på det hela taget bättre ifrån sig än förra året.

  • Solklar laddning för elbilar på KTH:s campus

    Nu kan alla elbilsförare ladda sina fordon med närproducerad el på KTH:s campus. På torsdagen invigdes innerstadens första solcellsdrivna laddstation.

  • Solklar laddare för elbilar på KTH:s campus

    Nu kan alla elbilsförare ladda sina fordon med närproducerad el på KTH:s campus. På torsdagen invigdes innerstadens första solcellsdrivna laddstation.

  • Så lång räckvidd har elbilen

    En brist hos elbilar har hittills varit en stor otydlighet runt hur lång föraren kan komma på en laddning. Det har resulterat i ett fenomen som kallas räckviddsångest. Snart kan det problemet dock vara ett minne blott. Ett nytt verktyg från KTH-forskare visar pedagogiskt och enkelt hur långt en elbil kan köras innan batteriet är helt urladdat.

  • Studenter slog dubbla rekord för miljöbilar

  • Tystare och billigare tunnelbana

    35 procent lägre energiförluster och sänkt ljudnivå om 19 decibel är några av resultaten från tester som gjorts på gröna linjen i Stockholms tunnelbana. När den kanadensiska tåg- och flygplanstillverkaren Bombardier nu offentliggör nya forskningsresultat har KTH varit med och bidragit till dem.

  • Återvinner batterier snabbare och miljövänligare

    I takt med att elektrifieringen av vårt samhälle ökar, ökar också mängden förbrukade batterier som måste hanteras. Nu har forskare vid KTH utvecklat en metod för att återvinna värdefulla metaller ur förbrukade litiumbatterier.

Tillhör: Välkommen till KTH
Senast ändrad: 2020-09-22