Det går allt bättre för KTH:s elbilsracing

Årets KTH-lag i Formula Electric Italy 2016.

NYHET

Publicerad 2016-09-09

KTH Formula Student heter det studentlag från Sveriges största tekniska universitet som varje år tävlar mot studenter och bilar från andra lärosäten och länder. I år kom laget på plats 7 av sammanlagt 21 och gjorde på det hela taget bättre ifrån sig än förra året.

Sven-Ruben Böcker är en av de KTH-studenter som för några veckor sedan reste till Formula Electric Italy 2016 för att tävla med laget KTH Formula Student.

Utmaningen var inte bara att samla poäng i de olika tävlingsmomenten utan också att prestera på topp i det varma klimatet.

– I de statiska momenten på tävlingen plockade vi fler poäng än vi tidigare har gjort som elbilslag. Vi var framför allt nöjda med våra detaljerade rapporter om bilens kostnad samt en mycket god förståelse om bilen vi har byggt vilket gav oss mycket designpoäng, berättar Sven-Ruben Böcker.

Här är elbilen KTH-studenterna tävlade med.

När det väl kom till körningen presterade Sven-Ruben Böcker och de andra KTH-studenterna bra sett till att de tyvärr inte hann testa bilen så mycket innan tävlingen. I delmomenten Skidpad och Autocross satte studenterna riktigt konkurrenskraftiga tider trots att förarna endast hade hunnit känna lite på bilen.

– Ett elproblem uppstod under slutet av de dynamiska deltävlingarna vilket ledde till att vi inte fick en lika bra tid i Acceleration, och i långdistansloppet Endurance tvingades vi tyvärr att avbryta efter 7 av 22 körda kilometer.

Han tillägger att han och de andra likväl är väldigt nöjda över tävlingen i sin helhet och har sedan tävlingen funderat och diskuterat hur nästa års bil kommer att se ut.

Så det gick bättre i år jämfört med förra året?

– Ja, definitivt! Vi tog oss igenom besiktningen av bilen en halv dag snabbare i år jämfört med förra året på tävlingen. Det visar att vi har god koll på allt på bilen samt att vi har robusta elsystem nog för att klara av ett regntest som är en viktig del av besiktningen. Sen kan man även se att det gick bättre för oss på en så enkel sak som att vi fick 20 poäng mer totalt än förra året.

Rekryteringsperioden för nästa team och år är i full gång. Varför ska KTH-studenter vara med och bygga samt tävla?

– Genom att vara med i projektet får man en god insyn i hur det är att jobba på en arbetsplats. Man går igenom stadier så som förstudier, konceptframtagning, design, tillverkning och testning av produkten. Inget får glömmas bort i denna kedjan om man ska lyckas i projektet. Man lär sig självklart mycket av vanliga labbar i kurser också, men i det här projektet har allt ett tydligt sammanhang där alla byggstenar är lika viktiga.

Sven-Ruben Böcker lägger till att i och med att KTH Formula Student består av ett 40-tal studenter som håller i allt från projektledning, företagskontakt och ekonomi till att just designa och bygga bilen så lär de sig allra mest om hur människor fungerar.

– Man lär sig också mer om olika kulturer och hur man ska vara för att vara bästa möjliga lagspelare.

KTH-student och sugen på att vara med nästa år? Anmäl dig här .

Text: Peter Ardell

För mer information, kontakta Sven-Ruben Böcker på srbocker@kth.se.