Solklar laddare för elbilar på KTH:s campus
Nu kan alla elbilsförare ladda sina fordon med närproducerad el på KTH:s campus. På torsdagen invigdes innerstadens första solcellsdrivna laddstation.
– Det här är en viktig del i ett hållbart och levande campus. Extra roligt att laddstationen finns hos oss eftersom vi kan ståta med en excellent solcellsforskning, säger Göran Finnveden, vice rektor för hållbarhetsfrågor på KTH.
Laddstationen har plats för två elbilar och täcks av totalt 14 kvadratmeter takyta med solceller. Under ett helt år kan stationen producera el som räcker för uppemot 2000 mils bilkörning, berättade Sten Wetterblad från Akademiska hus.
Anläggningen är ansluten till Akademiska hus elnät på campus. Eventuell överskottsel från solcellsproduktionen kommer att användas till driften av fastigheterna. Motsvarande mängd kommer dock finnas tillgängligt för elbilsladdning vid senare tillfällen.
Premiärladdningen gjordes av trafikborgarådet Ulla Hamilton, som mindes när de första laddstolparna för elbilar installerades i Stockholm för några år sedan. Hon konstaterade att utvecklingen gått framåt sedan dess.
– Det känns särskilt intressant att inviga den här typen av anläggning. Sällsynt begåvat att stationen kan tillföra el när den inte används, sade hon.
Den solcellsdrivna laddstationen på KTH är den första i sitt slag inom stadens tullar. Däremot finns samma typ av elladdare i två ytterstadsdelar, Johanneshov och Blackeberg. Nästa station som invigs är i Upplands Väsby.
Göran Finnveden pekar på behovet av en vidare utbyggnad av laddstolpar i Sverige.
– Det behöver byggas fler elbilar och i takt med det även fler laddstationer – det är viktigt att driva på den processen. Totalt sett i landet finns det inte tillräckligt många stationer för att täcka behovet om man vill färdas längre sträckor, säger han.
Text: Christer Gummeson