Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Sök på tagg

Kategoriserade artiklar på KTHs webbplats.

Antal träffar: 12

  • Digitalisering för fossilfri mobilitet i Sverige

    Sveriges målsättning att bli ett av världens första fossilfria länder kräver en genomgripande förändring av transportsektorn. Därför har forskningsstiftelsen Mistra valt att ge 40 miljoner kronor till forskningsprogrammet SAMS, ett KTH- och VTI-lett konsortium i nära samverkan med Stockholms stad, en stark företagsgrupp och flera ytterligare forsknings- och samhällspartners.

  • Bättre trafiksituation i Stockholm gav pris

    På KTH pågår just nu ett projekt för att förbättra trafiksituationen i Stockholmsområdet. Det är så uppskattat bland svenskarna att det igår fick ta emot "Priset för en smartare planet".

  • Flygets gräddfil måste ses över

    När en av Sveriges mest uppmärksammade transportforskare nu lägger fram sin doktorsavhandling är det ett omfattande resultat som redovisas. Bland annat framgår det att bättre fordonsteknik och nya bränslen inte räcker för att uppnå klimatmålen, att bilresandet behöver minska med 30 procent och att flygtrafiken går om biltrafiken inom 10 år när det gäller utsläpp av växthusgaser.

  • Kortare väntetider för Stockholms bussresenärer

    Du står och väntar på SL-bussen på väg till jobbet. Den dyker inte upp på utsatt tid, och du känner pulsen öka. Däremot kommer det hela tre bussar samtidigt tio minuter senare när nästa buss ska anlända, vilken inte bidrar till ett bättre morgonhumör. Känns situationen igen?! Detta har fram till och med nu varit ett stort problem eftersom pålitlighet är en av de viktigaste faktorerna för bra kollektivtrafik. Nu har KTH-forskare kommit på en lösning som bland annat sparar både bussresenärernas tid och samhällets pengar.

  • Så kan Stockholms tunnelbana se ut 2030

    Gula linjen - det är arbetsnamnet på en tänkbar ny tunnelbanesträckning från Danderyd via Solna, Odenplan, Fridhemsplan, Liljeholmen och så vidare till Älvsjö. KTH-studenten Emeric Djoko har i sitt examensarbete på masternivå undersökt de möjligheter och utmaningar som finns.

  • Elbilar ska främja kollektivt resande

    Lätta elbilar på arbetsplatsen ska få oss att resa mer kollektivt. Under 2015 drar KTH igång ett forskningsprojekt med syfte att få fler anställda vid Botkyrka kommun och IKEA i Älmhult att ändra sitt beteende.

  • En förarlös bil ersätter 14 personbilar

    De 136 000 bilar som varje dag trafikerar Stockholmsområdet skulle kunna ersättas av 9 700 självkörande bilar. Det framgår av ett examensarbete från KTH.

  • Vattenburen kollektivtrafik - så ska Stockholm lyckas

    Forskare vid KTH har studerat hur den vattenburna kollektivtrafiken kan tänkas fungera i framtiden i Sveriges huvudstad. Bland annat har de studerat om fler kollektivresor på vattnet kan sänka belastningen på landbaserad kollektivtrafik och om det går att öka resorna på vatten utan en större miljöbelastning som följd. Svaret är ja. Resultatet som KTH-forskarna kommit fram till gäller dock inte bara Stockholm, utan även många andra kustnära städer i Europa och världen.

  • Gott om ledigt trafikutrymme i Stockholm

    Det finns överraskande gott om ledigt trafikutrymme i Stockholm visar en rapport som forskare på KTH tagit fram på uppdrag av Trafikverket.

  • Genombrott i kampen mot spårhalka

    Spårhalka orsakad av löv på rälsen kostar 100 miljoner kronor årligen, enligt en studie gjord av Banverket. En lösning på problemet, som enligt KTH-forskare är störst i Stockholmsområdet runt månadsskiftet oktober/november, är dock nära. Den speciella lövhalkans uppkomst är klarlagd, och nu forskas det intensivt runt hur den lättast upptäcks och bäst avlägsnas.

  • Handlingsplan mot sexuella brott i kollektivtrafiken

    Hallå där, Vania Ceccato, professor vid avdelningen för urbana och regionala studier på KTH. Du är med och arrangerar konferensen "Trygghet på väg" på KTH den fjärde oktober. Vad handlar den om och vilka borde komma och lära sig mer?

  • Fem sätt att göra staden klimatsmart

    Vad sägs om att slippa jobbpendla utan arbeta nära hemmet i stället? Och på fritiden glida fram i en elbil från kvarterets bilpool? Så ser transportforskare Jonas Åkermans vision ut för hur vi reser och rör oss i staden.