Till innehåll på sidan

Sök på tagg

Kategoriserade artiklar på KTHs webbplats.

Antal träffar: 10

  • När de bygger bil i USA

    Att få göra sitt exjobb i Silicon Valley kan låta som en dröm. För Joel Persson och Jacob Lehander blev det verklighet liksom för nyexade Petter Tomner som fick jobb som konsult där. De exporterades till USA för att bygga upp ett testfordon baserat på KTH:s konceptbil RCV.

  • En förarlös bil ersätter 14 personbilar

    De 136 000 bilar som varje dag trafikerar Stockholmsområdet skulle kunna ersättas av 9 700 självkörande bilar. Det framgår av ett examensarbete från KTH.

  • Första steget mot självkörande campusbuss

    Självkörande minibussar som drivs av energi från passagerarna – är det så studenter och medarbetare kommer att ta sig fram på campus om några år? Förslaget vann en tävling om hållbara transportlösningar på KTH.

  • Ny programvara demokratiserar AI-utveckling

    En ny programvara gör det enklare att skapa lösningar inom AI, artificiell intelligens. Programmet, QuantumNet, har tagits fram av KTH-studenter som vill få fler att kunna skapa AI-lösningar. Dessutom gör programmet det mer effektivt för AI-experter att utveckla AI-modeller.

  • KTH-studenter har skapat robot som tar lyror

    I december varje år visar blivande KTH-ingenjörer upp hur de ser på framtiden i form av en rad fantasifulla studentprojekt. Denna gång är det dags för en robot som tar lyror, ytterligare en robot som pratar med IBM:s superdator Watson, ett flertal självkörande fordon i olika format samt ett nytt koncept för hur vi skulle kunna pendla i storstäderna framöver.

  • KTH tar plats i megakonsortium om framtidens transporter

    EU:s storsatsning på teknik och innovation, European Institute of Innovation and Technology (EIT), har just stängt två nya utlysningar. Nu står det klart att KTH har gått vinnande ur kampen för att ingå i ett av dem, nämligen EIT Urban Mobility. MOBiLus har konsortiet döpts till och förutom KTH medverkar organisationer, företag och lärosäten som Stockholm Stad, Barcelona, Scania, BMW, Danmarks TU och TU Munchen.

  • Brinner för utbildning och samarbete

    Forskningsplattformen för Industriell transformation har två vice föreståndare, där den ena är Magnus Burman, forskare vid institutionen för farkost och flyg.

  • Självkörande fordons laglydighet kommer utnyttjas

    Hur ser vägen mot framtidens autonoma fordonsflotta egentligen ut? Anna Pernestål, forskare på KTH med självkörande fordon som specialitet, ser ett kurvigt landskap med en hel del utmaningar breda ut sig. Hon lämnar också en fråga obesvarad: Kommer vi i framtiden att få uppleva en fordonspark som är helt självkörande.

  • De självkörande skogsmaskinerna är här

    Forskare och studenter från KTH har varit med i utvecklingen av en ny autonom skogsmaskin som hämtar virke i skogen. KTH:arna har både utvecklat mjukvaran i den prototyp vid namn XT28 som precis demonstreras i verkligheten och tagit fram en mindre modell för test- och utvecklingsprojekt. Självkörande skogsmaskiner är både effektivare än klassiska arbetsfordon och reducerar mängden markskador.

  • De självkörande skogsmaskinerna är här

    Forskare och studenter från KTH har varit med i utvecklingen av en ny autonom skogsmaskin som hämtar virke i skogen. KTH:arna har både utvecklat mjukvaran i den prototyp vid namn XT28 som precis demonstreras i verkligheten och tagit fram en mindre modell för test- och utvecklingsprojekt. Självkörande skogsmaskiner är både effektivare än klassiska arbetsfordon och reducerar mängden markskador.

Tillhör: Välkommen till KTH
Senast ändrad: 2020-09-22