Istidsvandring blir digital
Om skoleleverna inte kan ta sig till istidsvandringen får istidsvandringen komma till klassrummen. På kort tid har Naturens Hus gjort om en utomhusupplevelse till en digital vandring.
Om vi hittar en rullstensås kan den fungera som kompass, men hur?
Frågan kommer upp på skärmen i ett klassrum i Täby samtidigt som eleverna ser Therese Hååg traska runt i området i Bergianska trädgården. Elva händer viftar på skärmen via Zoom och vill interagera med Therese.
Istidsvandringen som Naturens Hus håller, är i full gång - men digitalt, som så mycket annan undervisning i virustider. Barnen får helt enkelt stanna i klassrummet.
På vandringen denna vårdag är det bara Charlotte Flodin som går med. Hon sköter det tekniska och filmar Thereses guidning.
– Den här tiden på året är det normalt fullt med skolbesök hos oss. Vi kände att vi måste hitta på något att erbjuda skolorna när de inte kan ta sig hit kommunalt. Vi valde ut några aktiviteter som vi tänkte skulle vara möjliga att genomföra digitalt och har sedan funderat över hur det rent praktiskt ska vara möjligt att utföra, säger Ann Franzén på Naturens Hus.
Frågan var också hur man kunde få en sån här vandring som normalt sker i naturen intressant för eleverna, och hur man aktiverar dem på distans. Trots en rad utmaningar, både pedagogiska och praktiska, har det gått snabbt från tanke till verklighet.
– Det har varit en hel del teknik att lära sig för oss. Hur vadderar man sin mikrofon för att undvika störningar? Hur monterar man en webbkamera på sin dator? Hur gör man om det regnar, hur påverkar stark sol bilden?
Den första skarpa ”vandringen” med en klass gick av stapeln under veckan före påsk.
– Och det gick mycket bra! säger en nöjd Ann Franzén som följde både vandringen och barnen i klassrummet hemifrån soffan på Ekerö.
– Framöver är det här en möjlighet för de elever som av någon anledning inte kan följa med på klassens besök hos oss.
Text: Anna Gullers