AI-utbildning för Framtidens Professioner

Uppsalanodens ULF Bazar: Presentation film från dagens huvud talare Arnold Pears

Presentation bild med aliens i klasrrummet
Bild från en slide i presentationen
Publicerad 2023-11-15

AI utveckling påverkar flertal tekniska professioner med potential att förändra arbetsflöden och arbetsuppgifter radikalt. Vi måste börja diskutera integration av AI i vår undervisning.

Utbildning i AI i skolan, hur utbildar vi i AI för framtidens professioner?

Utbildning ska förbereda medborgare att verka effektivt i samhället och bidra till teknisk utveckling och innovation. För att Sverige ska kunna behålla sin internationellt ledande position inom teknik och tekniskt utveckling måste vi börja diskutera integration av AI i vår undervisning.

Här är presentationsfilmen från Professor Arnold Pears som visades på Uppsalanodens ULF Bazar - ULF-avtal och sedan då?

Professor Arnold Pears

Arnold Pears

Arnold Pears  är professor i Ingenjörsutbildning vid KTH och prefekt för Institutionen för lärande. Hans forskningsintressen inkluderar teknik i utbildning, kulturella aspekter av utbildningspraxis samt teori och praktik inom ingenjörsutbildningsforskning. Arnold har publicerat många artiklar inom områdena datavetenskap, datautbildning och har nyligen varit engagerad i flera EU-projekt som handlar om AI och datalogiskt tänkande i grundskolan. Under 2023 har han hållit keynote-tal om generativ AI och utbildning och forskning för sin egen institution (KTH) och gästspelat vid Umeå universitet, TU Wien, RMIT University, Karolinska Institutet, samt hållit online-tal för ResearchEd 2023 i Haninge och SULF, Sveriges universitetslärarförbund. Några av hans 2023-tal kan ses online på svenska eller engelska.