Aktuellt inom K-ULF
K-ULF Nyheter
-
I den här kursen får du som lärare utveckla din bedömningskompetens i teknik – tillsammans med andra lärare. 16 apr 2025
Nu har du som undervisar – eller har undervisat – i teknik i årskurs 7–9 möjlighet att utveckla din förmåga att bedöma elevers kunskapsutveckling i teknik. I denna kurs varvas teori med praktiska mome... -
Agneta Jansson högstadielärare Gröndals skolan och Marcus Lithander forskare KTH Digitalt lärande podcast 10 jun 2024
Agneta Jansson och Helena Dalivin, högstadielärare på Gröndalsskolan i Nynäshamn, har genomfört en omfattande studie som visar på fördelarna med att använda startuppgifter i matematikundervisningen. S... -
"Vi vill knyta våra skolor närmare lärosäten för lärarutbildning"19 mar 2024
- Den praktiknära forskningen ger våra lärare möjlighet att involveras i frågeställningar som hjälper oss att få våra utmaningar beforskade. säger Christian Svedenkrans lärare från Lidingö Stad -
Helena Dalivin och Agneta Jansson Foto: Charlotte Friberg 7 mar 2024
Vi är två av åtta svenska lärare som kommer representera Sverige på Science on Stage Festival 2024. På plats i Finland presenterar vi våra undervisningsidéer inför 450 lärare från både Europa och Kana... -
Bild från en slide i presentationen15 nov 2023
AI utveckling påverkar flertal tekniska professioner med potential att förändra arbetsflöden och arbetsuppgifter radikalt. Vi måste börja diskutera integration av AI i vår undervisning. -
10 okt 2023
Varmt välkomna till Uppsalanodens ULF Bazar som denna gång anordnas av Kungliga Tekniska Högskolan och Kungliga Musik Högskolan. -
23 feb 2023
Eleverna i Brandbergsskolan fick besök av studenter från Kungliga Tekniska högskolan (KTH) och Vetenskapens Hus och sen åkte årskurs 8 på besök till KTH. -
20 feb 2023
Målet med researchED är att överbrygga klyftan mellan forskning och praktik inom utbildning. Forskare, lärare och beslutsfattare samlas under en dag för att utbyta information -
ATT ANVÄNDA DATA FÖR ATT UNDERSÖKA OM ELEVER BEHÖVER EXTRA STÖTTNING26 jan 2023
Tekniken går framåt och kan ge oss möjligheter att stödja lärande än mer, en metod med stor potential kallas learning analytics. Vore det inte drömmen om du som lärare hade en hjälpreda som löste myck...