Till innehåll på sidan

Kunskapsbedömning för lärare i ämnet teknik, årskurs 7–9

En kompetensutvecklingskurs för verksamma lärare – i samarbete med Skolverket

Två elever lär sig programmering.
I den här kursen får du som lärare utveckla din bedömningskompetens i teknik – tillsammans med andra lärare. Foto: Vetenskapens Hus
Publicerad 2025-04-16

Nu har du som undervisar – eller har undervisat – i teknik i årskurs 7–9 möjlighet att utveckla din förmåga att bedöma elevers kunskapsutveckling i teknik. I denna kurs varvas teori med praktiska moment och kollegiala samtal.

Tillsammans med andra tekniklärare får du möjlighet att utveckla din bedömarkompetens genom att:

  • ta del av föreläsningar inom teknikdidaktik och bedömning,
  • tillsammans med andra deltagare träna på parvisa bedömningar av autentiska elevexempel,
  • genom kollegiala diskussioner kalibrera bedömningar och identifiera kvalitetsskillnader i elevsvar,
  • vara med och utveckla kompetensutveckling kring sambedömning.

Målgrupp

Kursen riktar sig till dig som har erfarenhet av att undervisa i teknik i årskurs 7–9. Det är en fördel om du undervisar i teknik i åk 7–9 under höstterminen 2025, men det är inget krav. Du behöver inte vara legitimerad i ämnet, men har erfarenhet av att undervisa teknik på högstadiet.

Upplägg

Samtliga deltagare övar bedömning på autentiska elevunderlag med metoden parvisa jämförelser, med stöd av handledning och gemensamma diskussioner. Under kursen får du tillgång till ett undervisningsupplägg –lärarhandledning med färdiga lektionsupplägg och bedömningsuppgifter, som du genomför med dina elever i årskurs 7.

Om du inte har möjlighet att genomföra uppgifterna med eleverna, deltar du enbart i sambedömning av elevexempel insamlat av andra deltagare.

Undervisningsupplägget beräknas ta ca 4–5 lektioner att genomföra. Mer specifika detaljer och omfång delas med deltagare på ett informationsmöte innan kursstart.

Kursupplägg/omfattning

Kursen ges på distans under hösten 2025.

Preliminärt upplägg

  • Träff 1: Introduktion och genomgång av upplägg samt verktyget för komparativ bedömning.
  • Träff 2: Ämnesdidaktisk föreläsning och diskussioner kring kvalitet.
  • Träff 3: Kvalitetsdiskussioner samt uppföljning och utvärdering.

Träffarna schemaläggs på sen eftermiddagstid och är 1–2 h långa. Mellan träffarna bedömer deltagarna elevarbeten via molnplattform. Uppskattad tidsåtgång 2 h.

Deltagare får ett intyg efter avslutad kurs.

Inbjudan till informationsmöte inklusive frågestund skickas till alla som anmält intresse.

Ta chansen att utveckla din undervisning, fördjupa ditt ämneskunnande och bidra till likvärdig bedömning i teknik. Anmäl ditt intresse redan nu så kommer mer detaljer!

Anmälan ditt intresse här