Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

Arnold Pears

Profilbild av Arnold Pears

Professor

Detaljer

Arbetar vid

LÄRANDE

Adress
BRINELLVÄGEN 68

Om mig

Teknikvetenskapens lärande handlar om att, genom forskningen, bidra till den strategiska utvecklingen av civilingenjörsutbildningen i ett brett perspektiv. Det handlar om ingenjörsrollen, synen på vad en ingenjör är och vem som kan bli det.

Har vi 80 procent män på vissa av utbildningarna måste vi börja fundera på varför så många tjejer och andra väljer att inte bli ingenjörer. Hur gör man ingenjörsrollen till en tillgänglig identitet för fler? Att vi forskar på olika aspekter av denna utmaning är otroligt viktigt för Sveriges framtid.

Några av mina föredrag om generativ AI och utbildning finns nedan.

KTH SoTL 2023: How Will AI Transform Higher Education

AI för framtidens professioner

Generativ AI: Katastrof eller framtidsmöjlighet?


Kurser

Att undervisa artificiell intelligens på gymnasial nivå – tekniska perspektiv (LL141U), examinator | Kurswebb

Examensarbete inom teknik och lärande, avancerad nivå (LT200X), examinator | Kurswebb

Handledning, undervisning och lärande i datalogiutbildning (DA1700), assistent | Kurswebb

Introduktion till forskningsmetoder inom teknik och lärande (FLF3011), lärare | Kurswebb

Lärande och undervisning i högre utbildning (LH231V), examinator, assistent, lärare | Kurswebb

Lärande och undervisning i högre utbildning (LH231U), examinator, lärare | Kurswebb

Läskurs i teknikvetenskapens lärande och kommunikation (FLF3004), examinator, kursansvarig | Kurswebb

Läskurs i teknikvetenskapens lärande och kommunikation, A (FLF3003), examinator, kursansvarig | Kurswebb

Läskurs i teknikvetenskapens lärande och kommunikation, I (FLF3005), examinator | Kurswebb

Läskurs; Högre seminarier på ECE (FLF3006), examinator | Kurswebb

Utveckla lärandet med betygskriterier (LH216U), examinator | Kurswebb

Profilbild av Arnold Pears

Publikationer

Publikationslista