Arnold Pears
Professor
Forskare
Om mig
Teknikvetenskapens lärande handlar om att, genom forskningen, bidra till den strategiska utvecklingen av civilingenjörsutbildningen i ett brett perspektiv. Det handlar om ingenjörsrollen, synen på vad en ingenjör är och vem som kan bli det.
Har vi 80 procent män på vissa av utbildningarna måste vi börja fundera på varför så många tjejer och andra väljer att inte bli ingenjörer. Hur gör man ingenjörsrollen till en tillgänglig identitet för fler? Att vi forskar på olika aspekter av denna utmaning är otroligt viktigt för Sveriges framtid.
Några av mina föredrag om generativ AI och utbildning finns nedan.
KTH SoTL 2023: How Will AI Transform Higher Education
Kurser
Att undervisa artificiell intelligens på gymnasial nivå – tekniska perspektiv (LL141U), examinator | Kurswebb
Examensarbete inom teknik och lärande, avancerad nivå (LT200X), examinator | Kurswebb
Handledning, undervisning och lärande i datalogiutbildning (DA1700), assistent | Kurswebb
Introduktion till forskningsmetoder inom teknik och lärande (FLF3011), lärare | Kurswebb
Lärande och undervisning i högre utbildning (LH231V), examinator, assistent, lärare | Kurswebb
Lärande och undervisning i högre utbildning (LH231U), examinator, lärare | Kurswebb
Läskurs i teknikvetenskapens lärande och kommunikation (FLF3004), examinator, kursansvarig | Kurswebb
Läskurs i teknikvetenskapens lärande och kommunikation, A (FLF3003), examinator, kursansvarig | Kurswebb
Läskurs i teknikvetenskapens lärande och kommunikation, I (FLF3005), examinator | Kurswebb
Läskurs; Högre seminarier på ECE (FLF3006), examinator | Kurswebb
Utveckla lärandet med betygskriterier (LH216U), examinator | Kurswebb