Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

FontD - Naturvetenskapernas, teknikens och matematikens didaktik

FontD är ett nätverk av samverkande universitet och högskolor i Sverige där de lokala didaktiska forskningsmiljöerna ingår. KTH ingår i nätverket och kommer att anta en doktorand inom teknikens och naturvetenskapernas didaktik, med fokus på lärarutbildning, gymnasieskola, grundskola och/eller förskola.

Som doktorand antas du vid KTH för fem års forskarstudier, förväntas arbeta på KTH:s lärarutbildningar 20 % och du bereds samtidigt plats i FontD:s forskarskola. Tanken är att du följer det gemensamma kursutbudet och deltar i seminarier och konferenser inom FontD. Läs om FontD på värduniversitetets webb  

FontD har en fullt utvecklad organisation för forskarstudier med kursverksamhet, handledarkollegium och seminarieverksamhet. FontD är ett nätverkssamarbete mellan 10 lärosäten  (2018) med Linköpings universitet som värduniversitet. I FontD ingår de lokala didaktiska forskningsmiljöerna vid de medverkande universiteten och högskolorna. Sedan starten 2002 har ca 100 forskarstuderande examinerats. FontD har ett eget styrorgan med representanter från varje lärosäte, samt en internationellt sammansatt vetenskaplig kommitté som ansvarar för en årlig kvalitetsgranskning.

KTH representeras av professor Arnold Pears, universitetslektor Susanne Engström och professor (affilierad) Marc de Vries, alla verksamma vid Institutionen för lärande på Skolan för industriell teknik och management (ITM).

I FontD:s styrorgan

I FontD:s vetenskapliga kommitté

Affilierad professor Marc de Vries