Brighterprogrammet genomfördes digitalt i fem länder

Lisa Bäckman tittar upp mot husen på en gata i New York med en KTH-påse på armen.
Förra året besökte KTH Innovations Brighterprogram New York, Boston och München. I år genomfördes programmet helt digitalt i fem städer.
Publicerad 2020-12-01

För första gången genomfördes KTH Innovations Brighterprogram digitalt, med dubbelt så många deltagare och i fler städer än någonsin, inklusive en ny världsdel.

Varje år sedan 2012 har KTH Innovation tagit med startup- och kommersialiseringsprojekt till platser som är särskilt starka inom innovation och entreprenörskap runtom i världen. I år genomfördes programmet helt digitalt och kunde dessutom genomföras i fler länder än någonsin.

- Vi kunde sprida ut oss i fler världsdelar utan att tappa fokus, berättar Viktor Olsson, Program- och communityansvarig på KTH Innovation. Även om vi är i en speciell situation just nu så fortsätter vårt arbete och vi är tacksamma för att vi har ett så etablerat nätverk där så många velat ställa upp.

Digitalt program gav möjligheter

Brighterprogrammet  är KTH Innovations internationaliseringsprogram. Programmet ger startup och kommersialiseringsprojekt en möjlighet att få en tidig kontakt med den globala marknaden för att få inspiration och bygga sina nätverk.

En som deltog i programmet var Petra Szeszula, en av grundarna av Andning Med , ett medtech-startup som utvecklar ett hjälpmedel för äldre med lungsjukdomar.

- Eftersom programmet var digitalt kunde jag besöka nya platser och träffa människor från hela världen. Om jag skulle ha behövt resa fysiskt så hade jag bara kunnat vara med i en stad, om ens det. Nu när jag kunde besöka flera platser så insåg jag att alla kulturer är olika och hur viktigt det är att anpassa sitt eget synsätt till olika perspektiv.

För första gången i Asien

Under de första sex åren gick resan till Silicon Valley, men för två år sedan utökades programmet till tre städer per år, med nya platser som New York, Boston och München. I år genomfördes programmet dessutom i London och för första gången någonsin i Asien med ett nedslag i Tokyo.

- Programmet ska ge en förståelse för hur den internationella marknaden ser ut, berättar Viktor Olsson. Det är en chans att knyta kontakter, utbyta idéer och dessutom att ställa alla sina frågor till exempel till en erfaren investerare i ett tryggt sammanhang.

Nätverk och alumner ställer upp

Under fyra veckor fick deltagarna i programmet ta del av insikter om de lokala marknaderna från Nordic Innovation House i Silicon Valley och Tokyo, Svenska Handelskammaren i London och Boston, höra från andra innovationsekosystem som tyska UnternehmerTUM, BMW Startup Garage, och Innovation Lab Asia, och framstående riskkapitalbolag som Lakestar och Nordic Ninja. Dessutom har alumner från KTH deltagit för att berätta om sina egna internationella erfarenheter efter examen. Petra Szeszula berättar:

- Jag kunde identifiera mig med olika aspekter av mentaliteterna på alla platser vi besökte. För att få sin innovation att blomstra så är det avgörande att vara i rätt sammanhang och att placera sitt företag i centrum av det. I Storbritannien är till exempel den juridiska tröskeln låg, i Silicon Valley har man en stark ”pay it forward”- attityd, och i Tyskland stark uppbackning av industrin. I Sverige har vi ett starkt driv för innovation från regeringen och hela samhället och vi är också väldigt öppna för att lära oss nya saker.

Robert Langer en höjdpunkt

En datorskärm där Robert Langers håller en presentation på Zoom.
Dr. Robert Langer från MIT höll en uppskattad föreläsning. Ett av de många bolag Langer har grundat är Moderna, som utvecklat en lovande vaccinkandidat mot Covid-19.

En höjdpunkt för många var ett webinarium med Dr. Robert Langer från MIT, som berättade om

sin långa och framgångsrika karriär som forskare och entreprenör. Langer har bland annat grundat Moderna, som är ett av företagen som tagit fram en vaccinkandidat mot Covid-19.

Avslutas med pitchkväll

Den första december avslutas programmet med en pitchkväll, där tio team kommer pitcha inför en panel från Lakestar och Nordic Ninja, plus de erfarna KTH-alumnerna Per Sundström, Managementkonsult på Business Sweden i New York och Sebastian Nordgren som är Director på Mitsubishi UFJ Financial Group, och tidigare varit Senior VP på Citi.

Programmet återvänder 2021

Tack till alla som deltagit och bidragit till ett framgångsrikt program! KTH Innovations Brighterprogram återvänder 2021, antingen fysiskt, digitalt, eller i en hybridversion. Klart är i alla fall att det digitala formatet har skapat nya möjligheter.

Text: Lisa Bäckman