Eva Halén: ny affärsutvecklingscoach på KTH Innovation

Porträtt av Eva Halén
Eva Halén är Maskiningenjör med inriktning Industriell Ekonomi med examen från KTH. Hon är ny affärsutvecklingscoach på KTH Innovation.
Publicerad 2022-12-05

Hej Eva Halén! Du är KTH-alumn och har tidigare varit VD för Electrolux Home. Nu börjar du som affärsutvecklingscoach på KTH Innovation. Berätta mer om dig själv!

Vad är det du ska arbeta med?

Tre jobb-kuriosa

1) Mitt första jobb på Electrolux var i ett provkök, så jag vet hur man bakar testbullar och mäter kvalitén på ugnar. Jag har också ett patent på en automatisk ugnskontroll/algoritm.

2) Jag var med och lanserade ”Screenfridge”-kylskåp 2001, alltså kylskåp med inbyggd pekskärm och internetuppkoppling; en produkt som var långt före sin tid. Det var ett samarbete mellan Electrolux och Ericsson strax innan dot.com kraschen.

3) Jag har medverkat i Sverkers Olofsson TV-program Plus och framgångsrikt försvarat en reperationsinsats som gick fel.

Jag ska arbeta som affärsutvecklingscoach. I den rollen kommer jag att stötta studenter, forskare och anställda på KTH som vill utveckla sina idéer mot marknaden. Skärningspunkten för mitt intresse ligger mellan vad ett starkt team med en stark vision kan åstadkomma och innovativa, fysiska produkter, gärna med en digital uppkoppling.

Berätta om din bakgrund och dina tidigare uppdrag!

Jag är Maskiningenjör med inriktning Industriell Ekonomi. Jag tog examen från KTH 1990 och har sedan dess jobbat på både stora och små bolag. Mitt första jobb var på Volkswagen AG Tyskland och sedan lokalanställdes jag på Electrolux och blev kvar i Tyskland i fyra år. Jag flyttade sedan med Electrolux-jobbet till Danmark och i slutet av 90-talet kom jag tillbaka till Sverige och Stockholm där jag har bott sedan dess.

Jag började min karriär med att ha tekniska inriktade jobb, främst projektledning men med tiden har det blivit mer och mer försäljning, marknadsföring och bolagsledning. Jag har varit försäljningschef och marknadschef, och jag har varit VD i fyra bolag: Electrolux Service, Electrolux Home, Audika och Ebba Biotech.

Jag har tidigare haft ett styrelseuppdrag i Inwido, en svensk fönsterkoncern som börsnoterades 2014. Idag är jag styrelseordförande för Mimbly, en clean-tech start-up sprungen ur Chalmers Entreprenörsskola.

Vad ser du mest fram emot med att jobba på KTH Innovation?

Att få se bredden av innovation knutet till hela KTH och att få jobba i ett team som verkar så professionella, kompetenta och engagerade!

Har du en idé?

Vill du diskutera din idé med Eva eller en av våra andra affärsutvecklingscoacher? Vi är alltid nyfikna på nya idéer och forskning från KTH!

Vårt stöd är konfidentiellt och helt gratis. Hör av dig till oss idag!