Fem forskningsprojekt med potential till affärs- och samhällsnytta från KTH på IVAs 100-lista

Elisa Bin, Frank Jiang & Mustafa Al-Janabi
Frank Jiang (mitten), här tillsammans med Mustafa Al-Janabi och Elisa Bin, är en av KTH-forskarna som är med på IVA's 100-lista.
Publicerad 2022-05-10

Nu presenterar Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) årets 100-lista med forskningsprojekt som bedöms ha stor potential att komma till nytta genom kommersialisering, affärs- och metodutveckling eller samhällspåverkan. Fokus för årets 100-lista är teknik i mänsklighetens tjänst. Fem av de totalt 70 forskningsprojekten på listan kommer från KTH och fyra har fått stöd av KTH Innovation.

- KTH-projekten på listan har stor potential att bidra till att lösa problem för organisationer, människor och industri, säger Lisa Ericsson, chef för KTH Innovation. Vi hoppas att listan kan inspirera ännu fler forskare på KTH att skapa nytta med sin forskning.

Ska hjälpa självkörande bilar hantera komplexa situationer

En av personerna på listan är Frank Jiang, som tillsammans med kollegorna Jonas Mårtensson, Karl H. Johansson utvecklar mjukvara som ska göra det möjligt för självkörande bilar att hantera komplexa situationer. De introducerar och utvecklar konceptet trafiktorn som gör det möjligt för operatörer att samarbeta med AI i såväl fordon som i molnet och på så vis säkerställa ett säkert och hållbart framtida transportnätverk med en mix av automatiserade och förarstyrda fordon.

- Att komma med på listan är både spännande och validerande, säger Frank J. Jiang. Som forskare är det så viktigt att vi kommer med nya idéer och verktyg som kan ha verklig positiv inverkan på samhället, men det är inte alltid tydligthur forskningen kommer att tas emot av andra. Det är verkligen spännande att få våra forskningsprojekt och kommersialiseringsinsatser framhävs i årets lista.

I startupen ABConnect , som just nu får stöd från KTH Innovation utvecklar de mjukvara som kan strömma data mellan fordonen, supportinfrastrukturen och trafiktornet.

Fossilfri hydrogel, automatiserad analys av hjärmvågor, och maskiner som diagnostiserar sig själva

Lauren McKee och Mengshu Hao listas för sin fossilfria hydrogel , som kan användas i till exempel kosmetika och farmaceutiska produkter.

- Vi är väldigt stolta över att bli uppmärksammade listan, eftersom vi tror att vi har en forskningsidé som kan översättas till en materialteknik med många viktiga tillämpningar, och som kan bidra till en mer hållbar framtid, säger Lauren McKee. Det är fantastiskt att få ett erkännande från IVA som stöd för detta. Vi har precis börjat vår resa mot kommersialisering och det är en ny erfarenhet för oss, men vi ser mycket potential i den teknik vi utvecklar. Universitetsbaserad forskning kan få större genomslag när forskare får kraft till innovation och kommersialisering.

Mohammad Davari listas tillsammans med flera kollegor för forskningen som ligger till grund för spinoffen InnoBrain , en plattform som är baserad på neurovetenskap och analyskraften hos nya artificiella intelligensalgoritmer för att automatisera hjärnvågsanalyser.

På listan finns också iPercept , grundat av bland andra KTH-forskarna Károly Szipka och Andreas Archenti. iPercepts teknik kan på ett väldigt tidigt stadium upptäcka om industriella maskiner går ojämnt eller behöver underhåll. Innovationen kan hjälpa industriföretag spara miljontals kronor och minska spill och utsläpp.

Lina Tjerneld Bertling listas för projektet GreenGrids-Flex , som skapar mer flexibla elkraftnät.

Fokus är teknik i mänsklighetens tjänst

På årets 100-lista lyfter IVA forskningsprojekt som handlar om att säkerställa att nya och kommande innovationer inte hotar utan möjliggör bättre hushållning och fördelning av jordens begränsade resurser, ökad hållbarhet och cirkularitet, ökad jämlikhet, demokrati, säkerhet, hälsa och välbefinnande för hela mänskligheten. De 70 forskningsprojekten är utvalda i en grundlig nominerings- och urvalsprocess baserad på ett antal fastställda kriterier för att skapa värde för näringsliv och samhälle.

Om 100-listan

100-listan tas fram av IVA-projektet Research2Business, R2B, som verkar för att Sverige ska vara ledande på att omvandla akademisk forskning, inom tekniska och ekonomiska vetenskaper, till innovation och konkurrenskraft i näringslivet. IVAs 100-lista lanserades i samband med IVAs 100-årsjubileum 2019, därav namnet. Urvalskommittén består av drygt 40 kvalificerade personer ur IVAs breda nätverk av representanter från akademi, näringsliv och offentlig verksamhet. Projektet drivs i samarbete med Vinnova, PRV, Teknikföretagen, Svenskt Näringsliv, KK-stiftelsen, Almi och Sveriges högskolor och universitet.
Se hela årets 100-lista

Diskutera potentialen i din forskning

Har du en idé eller ett forskningsresultat somdu tror skulle kunna skapa nytta genom kommersialisering eller affärs- och metodutveckling? Boka ett möte med en affärsutvecklingscoach från KTH Innovation, så hjälper vi dig komma igång!