Finansieringsprogram skapar miljardmöjligheter för KTH-idéer

Grundarna av Tada Group i ett bås på en mässa
När Katarina Hedbeck, Christopher Blacker och Rebecca Bejhed startade medtechbolaget Tada Group fick de finansiering via VFT-programmet. Genom finansieringen fick de möjlighet att säkra sitt första patent, ta fram och testa prototyper med sjuksköterskor, och genomföra regulatoriskt arbete runt till exempel CE-märkning av deras första produkt, ReLink.
Publicerad 2023-02-21

Sedan 2012 har de 481 projekt som fått finansiering inom programmet VFT tagit in 2,4 miljarder i fortsatt kommersiell finansiering, en utväxling på över 40 gånger pengarna som investerats i programmet.

Sedan 2012 har KTH Innovation tillsammans med KTH Holding AB hanterat finansieringsprogrammet VFT , med medel från Vinnova , Sveriges innovationsmyndighet. Varje år delar KTH Innovation och KTH Holding ut fyra till fem miljoner kronor till innovativa idéer från KTH för att de ska kunna valideras och utvecklas. Finansieringen uppgår vanligtvis till runt 50 000 kronor per team i det första skedet men kan utökas stegvis upp till 300 000 kr per idé.

Välkommen på lunchföreläsning om finansieringsmöjligheter

Den 27 april besöker Katarina Hedbeck, grundare av Tada Group KTH Innovation för att dela med sig av sina erfarenheter av att säkra finansiering. De har lyckats med något väldigt få svenska bolag har gjort: att säkra finansiering från tre stora EU-källor.

27 april, 12.00-13.00 på Teknikringen 1

- Det handlar inte om några större summor, men finansieringen ger de här tidiga teamen en möjlighet att redan från början kunna se att till de är på väg i rätt riktning, och genomföra viktiga steg som att ta fram en prototyp eller patentera sin teknik, säger Daniel Carlsson, som är ansvarig för finansieringsprogrammet på KTH Innovation. Att få det här stödet i en tidig utvecklingsfas har visat sig ge väldigt bra resultat.

Kunde säkra sitt första patent

En idé som fick finansiering via VFT-programmet är Tada Group. Katarina Hedbeck,Christopher Blacker och Rebecca Bejhed hade en idé om att utveckla en lösning för att skydda patienter och infusionsslangar från skada när en infusionsnål rycks ut av misstag, något som sker i 10 % av alla infusioner. Genom finansieringen fick de möjlighet att säkra sitt första patent, ta fram och testa prototyper med sjuksköterskor, och genomföra regulatoriskt arbete runt till exempel CE-märkning. Idag är de ett team på över tio personer, och har säkrat en ISO13485-certifiering för sitt bolag för sin första produkt ReLink.

40 gånger pengarna som investerats

När programmet nu firar tio år visar resultaten stora positiva effekter på idéernas utveckling. Totalt har de 481 projekt som fått finansiering inom programmet tagit in 2,4 miljarder i fortsatt kommersiell finansiering, en utväxling på över 40 gånger pengarna som investerats i VFT.

Alla siffror:

• I 53 % av de totalt 481 projekten som fått finansiering har ett aktiebolag bildats, vilket ger totalt 217 nya bolag.
  • 102 bolag har tagit in privata investerare om totalt 2 miljarder kronor.
  • 113 projekt eller bolag har tagit in över 400 miljoner kronor i offentlig bidragsfinansiering för kommersiell utveckling.
  • Totalt har projekten som fått finansiering inom programmet tagit in 2.4 miljarder i kommersiell finansiering. Detta ger en utväxling på över 40 gånger pengarna som investerats i VFT.
  • I runt 20 % av projekten har finansieringen möjliggjort affärer eller kundsamarbeten, som till exempel pilottester.
  • Finansieringen har möjliggjort att immateriella rättigheter skyddas genom patentansökningar i 91 projekt.
  • Andelen finansierade projekt med kvinnliga grundare har ökat till över 40 % de senaste tre åren.
  • 20 % av finansierade projekthar gått vidare till nationella och internationella inkubatorer eller acceleratorer. Många har gått vidare till STING, en partner till KTH som rankats som världens bästa accelerator.
  • I 14 % av projekten har finansieringen gjort det möjligt att komplettera teamet med externa entreprenörer.
  • Mer än 50 % av projekten som fått finansiering kan kategoriseras som deeptech, det vill säga komplex teknik med långa utvecklingshorisonter som har stor potential att förändra en marknad, men som är förenade med stor risk.
  • 48 % av projekten lever fortfarande

Nya medel för 2023

Porträtt av Daniel Carlsson
Daniel Carlsson ansvarar för VFT-programmet på KTH Innovation.

KTH Innovation har fått nya medel för fortsätta att driva finansieringsprogrammet VFT under 2023. Finansieringen ska gå till att utveckla och verifiera innovativa idéer från både forskare och studenter vid KTH.

- Denna nya injektion av pengar kommer att fördelas på 60-80 projekt som har behov av marknadsanalys, ta fram en prototyp, söka patent, bygga ett team, resa för att möta industripartners, med mera säger Daniel Carlsson.

Målet är att ta projekten närmare marknad och användning, göra dem redo för annan investering eller att gå in i partnerskap med industrin. Totalt kan ett projekt få upp till 300 000 kronor i finansiering.

- Det här är ett fantastiskt program för forskare och studenter där små medel kan göra stor skillnad i ett tidigt skede och möjliggöra viktiga aktiviteter som inte passar in i traditionell forskningsfinansiering, säger Daniel Carlsson, projektledare för VFT programmet på KTH Innovation.

Behöver du finansiering till din idé?

Har du en idé eller ett forskningsresultat du vill utveckla? Skulle du till exempel behöva ta fram en prototyp, söka patent, eller genomföra en marknadsundersökning för att komma vidare? Hör av dig till oss för mer information om finansieringsprogrammet och hur vi kan hjälpa dig!

KTH Innovation kan stötta idéer som drivs av studenter, forskare eller anställda på KTH.