Kartlösning vinner Future Campus Challenge

Gustaf Törner
Publicerad 2021-12-14

Nu är det avgjort! Vinnaren i Future Campus Challenge, tävlingen för nya idéer för KTH:s campusområden är Gustaf Törner med KTH Maps, en lösning som ska göra det lättare att hitta en plats att plugga på Campus.

Tillsammans med Akademiska Hus anordnade KTH Innovation Future Campus Challenge för att hitta nya idéer som kan göra KTH:s campusområden bättre för oss alla. Av de 22 idéer som skickades in gick fem vidare till final och omröstning. 555 personer röstade och flest röster gick till idén KTH Maps av Gustaf Törner, som pluggar en master i Matematik på KTH. Priset i tävlingen är 50 000 kronor för att utveckla idén.

Grattis till vinsten Gustav Törner! Hur känns det?

- Jag är väldigt glad och överraskad. Det är otroligt kul!

Varför var du med i Future Campus Challenge?

- Jag började på KTH 2018. Ungefär en vecka efter att jag hade börjat så var jag med på ett event med KTH Innovation på Farmen, Flygsektionens arbetsmarknadsenhet. Jag tyckte att det lät häftigt och kände att ”dit skulle jag vilja komma med en idé en dag”. När tävlingen dök upp så tänkte jag att nu hade jag chansen. Samma kväll som det var deadline så jag låg hemma och kunde inte sova, och då skickade jag in min idé.

Hur kom du på idén?

- Under pandemin pluggade jag mycket på KTH, och jag var oftast den i mitt plugg-gäng som var på plats på campus först, redan vid klockan sju. Vi hade tagit samma rum under hela pandemin men nu började folk hitta dit och det blev nästan kö utanför. En morgon när det regnade så började jag tänka ”det finns ju fler ställen, varför går inte folk till dem”. Jag tyckte att det borde vara enklare att hitta en plats att plugga på KTH. Särskilt när man är ny som student är det jättesvårt. Alla hamnar ofta på samma plats. Det var där det började ticka på.

Vilken är den bästa platsen att plugga på?

- Min favoritplats just nu är OpenLab. Det är nära till tunnelbanan och Seven Eleven, finns mikrovågsugnar, toaletter, och är fräscht. Men man måste vara på plats tidigt, klockan kvart över sju är det redan fullt.

Ulf Däversjö är direktör Innovation och hållbar utveckling på Akademiska Hus. Ulf, varför är initiativ som Future Campus Challenge viktiga för Akademiska Hus?

- Pandemin har tvingat oss alla till helt nya beteenden och förändrat vår syn på platsens betydelse för verksamheter på campus. Det är viktigt för oss på Akademiska Hus att tillsammans med KTH förstå hur vi kan göra framtidens campus mer attraktivt och relevant för och tillsammans med användarna. Vår förhoppning om ett stort engagemang från studenter och medarbetare till initiativet har bekräftats och vi har fått många intressanta idéer och förslag, inte minst vinnarens bidrag med kartan som hjälper studenter få enklare tillgång till studieplatser.

Över fem hundra personer röstade i Future Campus Challenge. Vad tycker du om det stora engagemanget, Lisa Ericsson, chef för KTH Innovation?

- Det är oerhört roligt och ett mått på att det finns ett stort engagemang för våra campusområden. Med de erfarenheter vi har i bagaget har vi insett hur viktiga våra fysiska miljöer är. Vi tror att vi alla har blivit mer medvetna att vi kan förändra! Vi på KTH Innovation vill också uppmuntra alla att fortsätta vara kreativa – vi vill alltid höra om nya idéer från KTH.

Om KTH Maps

Här kan du läsa mer om den vinnande idén. Läs mer om KTH Maps (pdf 913 kB)

Har du en idé?

Har du en idé du vill utveckla eller ett forskningsresultat du tror skulle kunna skapa nytta och värde på marknaden? Är du student, forskare eller anställd på KTH? Hör av dig till oss!