KTH-studenternas teknik skjuts upp i rymden

En raket som skjuts upp i collage med en bild på grundarna av porkchop
Publicerad 2022-01-13

Matija Milenovic och Victor Gonzales startade rymdföretaget porkchop som KTH-studenter. Nu är deras drivsystem för nanosatelliter i omloppsbana efter en färd upp i rymden på SpaceX Falcon 9.

- Målet är att testa tekniken, berättar grundaren och KTH-alumnen Matija Milenovic.

Nanosatelliter är inte större än en skokartong och väger inte mer än några kilo. Användningsområdena är många, men till exempel kan de utnyttjas för att ge tillgång till internetuppkoppling på avlägsna platser, följa naturkatastrofer i realtid, eller förbättra hur man utnyttjar odlingsmarker.

- När du gör satelliter mindre så blir de billigare men du tappar ofta i funktionalitet, berättar Matija. Drivsystem tar upp mycket plats, så många nanosatelliter saknar helt möjligheten att navigera. Det innebär att de inte kan undvika kollisioner och gör att deras livslängd blir kortare. Det problemet blev grunden till porkchop.

En nanosatellit med porkchops drivsystem integrerat.
I porkchop x är drivsystemet integrerat, vilket gör att det inte tar upp extra plats eller vikt i de små satelliterna.

Porkchop utvecklar en lösning där drivmedel, motor, styrsystem och all elektronik som sköter framdrivningen av satelliten är integrerat. Lösningen kan liknas vid att en bils motor byggs in i chassit i stället för att behöva ett eget motorutrymme. Det är centralt för att hålla nere vikt och volym.

Victor och Matija kom på sin idé när de närmade sig slutet på sitt första år som masterstudenter inom flyg- och rymdteknik på KTH.

- Från början har vårt mål varit att göra det enklare att använda rymden. Det finns så många fördelar, men idag bromsas utvecklingen av tekniska och ekonomiska faktorer. Om vi bara kunde ta bort några av hindren så kunde vi öppna upp rymden för ny teknik. Då blir det lättare för andra att skapa viktiga tjänster, som att följa klimatförändringarna i realtid till exempel.

I Studentverkstan på KTH fick de tillgång till verktyg, material och en plats där de kunde bygga och testa sin lösning. Samtidigt fick de stöd av KTH Innovation för att utveckla porkchop mot marknaden.

I oktober 2019 kom porkchop in på KTH Innovations förinkubatorprogram , ett 12-månaders program för lovande startup-projekt från KTH. Teamen i programmet får kontorsplats hos KTH Innovation på Teknikringen 1, tillgång till makerspace och produktionsstudio, workshops varje vecka för att utveckla sina idéer, och kanske viktigast av allt, blir en del av en kreativ och stöttande community.

- Om vi inte hade gått med i programmet hade porkchop nog inte existerat idag. Det var oerhört hjälpsamt. Även om du kommer fram till att det inte är något för dig, så kommer du ha lärt dig massor på att testa att starta ett företag. Du har ingenting att förlora. I vår erfarenhet är programmet och coachingen verkligen i världsklass.

Porkchops drivsystem har integrerats i satelliten Laika. Den 13 januari, 2022 klockan 16.30 svensk tid sköts den upp från Cape Canaveral med raketen SpaceX Falcon 9.

- Vi ska försöka avfyra drivsystemet på en sida för att vrida satelliten. Lyckas vi med det så är vi jättenöjda. I framtiden vill vi fortsätta utveckla tekniken för att bli ett komplett rymdlogistikföretag för morgondagens satelliter.

Av: Lisa Bäckman

Om porkchop

• porkchop grundades 2019 av KTH-studenterna Matija Milenovic och Victor Gonzales.
  • porkchop fick stöd av KTH Innovation mellan juni 2019 och december 2020. De deltog i KTH Innovations förinkubatorprogram, fick tillgång till finansiering, stöd för att söka patent, hjälp att rekrytera teammedlemmar, med mera. Här kan du läsa mer om KTH Innovations stöd.
  • Namnet är en blinkning till ett smeknamn som NASA:s rymdingenjörer har för ett diagram som görs varje rymdfärd och som grafiskt visar från färden från uppskjutet till landningen. Diagrammet ser ut som en fläskkotlett. (Ur en artikel av Teknikföretagen) .
  • Porkchop första produkt är porkchop x, ett fullt integrerat drivsystem för nanosatelliter. I framtiden är deras mål att bli ”rymdens DHL”, ett komplett logistikföretag för rymden. De siktar på att göra det enklare att distribuera konstellationer av satelliter, som till exempel SpaceX Starfleet eller Amazons projekt Kuiper, och att inspektera, uppdatera, eller repositionera satelliter.
  • Läs mer på porkchop.space