Kungen och Prins Daniel besökte KTH Innovation

En kvinna som presenterar fotograferad bakifrån. I förgrunden Prins Daniel och kungen
Vid måndagens besök på KTH Innovation fick kungen och Prins Daniel lyssna till tre forskningsbaserade startups på KTH Innovation. Här syns Amparo Jimenez Quero som berättar om sin startup MycOligo. Foto: Patrik Lundmark
Publicerad 2022-05-17

Hur forskning kan omvandlas till innovationer och nya företag var temat när HM Konung Carl XVI Gustaf & HKH Prins Daniel besökte KTH Innovation på måndagen.

Från vänster: Prins Daniel, Kungen, Sigbritt Karlsson, Lisa Ericsson, Philip von Segebaden
Kungen och Prins Daniel togs emot av KTH:s rektor Sigbritt Karlsson, Chef för KTH Innovation Lisa Ericsson, och Philip von Segebaden, chef för Development Office.

Det var vid ett besök på KTH tidigare i år som kungen fick upp ögonen för KTH Innovation. Därför anordnade KTH Innovation ett rundabordssamtal för att berätta om vårt arbete, hur förutsättningarna ut för nya innovationer ser ut i Sverige, och vad som är viktigt när man tar ny teknik till marknaden. Närvarade gjorde Kung Carl XVI Gustaf, Prins Daniel, KTH:s rektor Sigbritt Karlsson, Chef för KTH Innovation Lisa Ericsson, och Philip von Segebaden, chef för Development Office.

- Det var oerhört roligt att ha kungen och Prins Daniel på besök, säger Lisa Ericsson. De är väldigt intresserade av hur forskningsresultat omsätts till nytta i samhället och hade mycket intressanta frågor och tankar om hur det går till i praktiken. Så vi har haft en crash course i forskningskommersialisering kan man säga.

Träffades på KTH:s mötesplats för innovation

Besöket ägde rum på Teknikringen 1, KTH:s mötesplats för innovation och entreprenörskap, där KTH Innovation har sin bas. Huset bubblade av liv, med studenter som förberedde för sig kvällens workshops, forskare som hade möten med sin affärsutvecklingscoach, team som utvecklade sina innovationer, och studenter som pluggade inför nästa tenta.

Efter välkomnande från Sigbritt Karlsson gav Lisa Ericsson, chef för KTH Innovation och VD för KTH Holding AB en översikt av det svenska innovationssystemet och hur det fungerar på landets universitet. Unikt för Sverige är lärarundantaget, vilket innebär att forskare vid Sveriges universitet själva äger rätten att kommersialisera sina fynd. Lisa Ericsson berättade också hur KTH Innovation arbetar för att stötta forskare och studenter vid KTH när de utvecklar sin teknik mot marknaden.

Tre forskningsbaserade startups presenterade

Besöket avslutades med besök från tre forskningsbaserade start-ups sprungna ur KTH, som valt olika vägar ut på marknaden.

Prins Daniel och kungen tittar på iPercepts produkt, en liten grön låda. Grundarna tittar på.
Grundarna av IPercept visade upp sin "fitness tracker" för industriella maskiner.

Det första företaget, MycOligo, är ett nybildat bolag som just nu får stöd från KTH Innovation. MycOligo producerar molekyler från svampbiomassa, som till exempel kan användas för diagnostik eller för att hjälpa immunförsvaret vid en infektion. Grundare är Lauren McKee och Amparo Jimenez Quero, som båda är forskare vid avdelningen för Glykovetenskap på KTH.

Deltagarna fick sedan höra från Károly Szipka och Andreas Archenti, grundare av IPercept Technology. Bolaget bildades 2018 och bygger på kommersialisering av fem års forskning på KTH, där man i samarbete med industrin jobbat med att hitta en lösning för problematiken kopplat till oförutsägbart slitage för verktygsmaskiner, industriella robotar, kranar, med mera. Lösningen är högkvalitativa mätdata och skräddarsydda algoritmer som ger kunden tidig och handfast vägledning om en maskin eller robot avviker från sin normala gång.

Renewcells VD Patrik Lundström visar upp ett par jeans tillverkade av återvunnen textil.

- Att träffa kungen och prins Daniel är ett minne för livet, säger Károly Szipka. Det är också ett erkännande för hela vårt team. Deras genuina intresse och välriktade frågor gjorde diskussionen väldigt spännande för oss och gav oss energi att fortsätta arbeta med vår innovation. Som svensk startup är det en jättestor ära. Nu ser vi fram emot att leverera vår teknik till nytta för Europa och världen.

Sist kom Renewcell, ett börsnoterat bolag som grundades 2012 av forskare vid KTH. Bolaget baseras på en patenterad process för att återvinna cellullosabaserat textilavfall, som bomullskläder, till ett högkvalitativt nytt material kallat Circulose, designat för att möta hållbarhetsutmaningen inom modeindustrin. 2020 släppte H&M sin första kollektion med materialet Circulose, sedan dess har flera andra kända varumärken såsom som Levis börjat använda materialet i kommersiell skala.

- Vi är stolta över att visa upp hur forskare från KTH framgångsrikt skapar impact och bidrar till att skapa ett bättre samhälle och Sveriges nya industriella revolution, avslutar Lisa Ericsson. Sverige ligger i framkant inom det här området, och KTH och KTH Innovation har stor potential att bidra till att vi fortsätter ligga på topp.

Text: Lisa Bäckman

Om KTH Innovation

KTH Innovation stöttar studenter, forskare och anställda vid KTH som vill utveckla en idé eller skapa nytta med sin forskning genom kommersialisering.

Vårt stöd är helt gratis, konfidentiellt och öppet för alla på KTH. Har du en idé och vill få feedback och någon som kan guida dig på vägen? Hör av dig!