Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Ludvig Berling - från matlådeidé till Karmagrundare

Bild på Ludvig Berling framför en Karma-logotyp på företagets kontor.
Ludvig Berling, alumn från KTH, hade flera idéér och företag innan han medgrundade Karma, som erbjuder kunder att via en app köpa mat på restaurang och överbliven mat till nedsatt pris. Foto: Håkan Lindgren
Publicerad 2022-03-14

Hej Ludvig Berling! Du är KTH-alumn och en av grundarna av Karma, men redan som student hade du flera idéer och företag. Berätta om din väg till Karma!

Vi på KTH Innovation träffar hundratals KTH:are med nya idéer varje år, men det är långt ifrån alla som utvecklas hela vägen till att nå marknaden. Ludvig, 2009 var en av de idéer som testades din. Berätta!

"Det var precis när jag börjat på KTH. Vi skulle ta fram en idé på en produkt i en projektkurs. I min grupp så tog vi ofta med oss matlåda, och vi tänkte att det vore mycket enklare om man kunde fälla ihop sin låda när man ätit upp. När kursen var klar kände vi att det fortfarande var en så pass intressant idé att vi ville se om vi kunde fortsätta. Precis innan hade KTH Innovation kommit och föreläst så vi hörde av oss dit och fick prata med en coach. Vi fick finansiering för att ta fram en prototyp, vilket vi gjorde, men sen tog vi det inte vidare av olika anledningar. I efterhand känns det rimligt att vi kom på en idé som kunde göra våra liv som studenter enklare."

Var det din första kontakt med entreprenörskapsvärlden?

"Ja, men vi fick inte så stor inblick i själva entreprenörskapet, det är ju så mycket större än att ta fram en prototyp. Vi gjorde aldrig några marknadsundersökningar eller tester. Det kom senare, men jag fick mersmak för att utveckla produkter. Jag fick också upp ögonen för att det går att få hjälp på KTH utöver sin utbildning."

Vad hände sen?

"Min kompis Hjalmar var duktig på apputveckling och vi byggde några olika saker tillsammans, som ett kartspel och en app för att träna på att läsa noter. Under sommaren 2012 sommarjobbade Hjalmar som var läkarstudent på en mottagning. De ville be sina patienter svara på några frågor på en papperslapp för att göra en utvärdering, men det skulle ta veckor att få fram svaren. Hjalmar föreslog att vi skulle göra en app istället så att de kunde få svaren i realtid. Det blev grunden till vårt första företag Responster!"

Hur gick ni till väga?

"Vi slängde ihop en enkel app och skruvade upp en ipad på väggen på mottagningen. Vi fick jättebra respons och fick snart i uppdrag att ta tjänsten till andra avdelningar. Vi lade all vår tid och alla håltimmar på att implementera tjänsten på olika platser runtom i Stockholm. Vi fortsatte utveckla den under 2013 och tog in kapital för att kunna anställa innan vi tog examen 2014. Då gick vi direkt till heltidsjobb i vårt företag."

Responster finns kvar idag, men utan dig och Hjalmar. Varför?

"Vi körde på i ett år, men vi har båda alltid känt att vi ville göra något som kunde ha ett större avtryck för fler människor. Responster vände sig till företag och vi ville hellre jobba med något konsumentinriktat. Så Hjalmar och jag lämnade företaget och den tredje grundaren jobbade vidare själv."

Nästa företag du var med och grundade var Karma, men ni gjorde flera olika versioner innan ni hittade rätt. Berätta!

"Vår första idé var en lojalitetstjänst för småföretagare. 2015 var bluetooth det hetaste inom retail, så vår tanke var att skapa ett digitalt kaffekort som skulle funka via bluetooth. Problemet var att bara runt 20% av besökarna hade bluetooth påslaget, så konceptet fallerade."

Ludvig Berling kollar på en telefon som visar Karma-appen
De fyra Karma-grundarna testade två versioner av Karma innan de hittade rätt. Foto: Håkan Lindgren.

Vad hände sen?

"Vi skrotade idén och tänkte om. Nästa grej blev att skapa ett slags Let’s Deal för fysiska erbjudanden i butik. Vi började bygga en plattform och ett nätverk där användarna kunde dela med sig av till exempel en utförsäljning eller ett extrapris. Vi gjorde storstilade planer på att gå live i Brasilien och Indien som var erbjudandevänliga marknader och jag pluggade portugisiska på kvällarna för att kunna göra Facebook-annonser, men sen insåg vi att i appen fanns erbjudanden för allt från ”köp tre avocado, betala för två”, till rea på dyrare märken. Vem var egentligen mottagaren?"

"Nu är vi framme vid sommaren 2016. Det är bara dagar kvar innan vi får slut på pengar från de investeringar vi fått in. Vi fyra grundare låste in oss i ett rum och stängde dörren. Vi skulle inte komma ut förrän vi hade en idé om vad vi skulle göra."

Ni kom ut ur rummet med idén som de flesta associerar Karma till idag, att rädda mat som riskerar att slängas. Hur tog ni er fram till den versionen?

"När vi jobbade med kaffekortet hade vi ofta hört caféägarna säga att ”om du kommer tillbaka precis innan vi stänger så kan du få köpa det vi har kvar till ett rabatterat pris”. Tänk om vi kunde göra en erbjudandetjänst för överbliven mat? När vi jobbade med erbjudandeappen vände vi oss till i princip vem som helst, men nu ville vi ta fram en tjänst som vi kunde bevisa uppskattades av en liten grupp människor. Vi bestämde oss för att göra ett pilotprojekt med bara trettio användare och två företag, en restaurang och ett café. Då hade vi ingen backend-plattform så jag fick sitta nere på restaurangen varje dag och säga till så fort någon köpt något. Det var väldigt lärorikt!"

"Vi körde i tre veckor och det gick bra. Vi bestämde oss för att satsa! I november hade vi nått vårt mål om att få in 30 restauranger och caféer med på tåget. Vi lanserade och the rest is history!"

Har du en idé?

Har du en idé du vill utveckla eller ett forskningsresultat du tror skulle kunna skapa nytta och värde på marknaden? Är du student, forskare eller anställd på KTH? Hör av dig till oss! 

Har du några tips till studenter som funderar på en idé?

"Mina viktigaste lärdomar är att allt handlar om team och timing. Du behöver ha rätt typ av människor runtom dig, och du behöver vara ute i rätt tid med den typ av tjänst som du lanserar."

"Jag gillar inte ordet nätverka men att komma ut och träffa människor är viktigt. Det finns ett starkt startupnätverk i Stockholm, både på KTH Innovation men också på andra ställen runtom i stan. Där kan man möta likasinnade och få en känsla för idén man funderar på. Jag hade aldrig kunnat gå igenom den här resan själv! Det är viktigt att hitta bra människor."

Text: Lisa Bäckman

Om Ludvig Berling

Ålder: 33 år

Bor: Vällingby

Favoritvaror i appen: Luncher från Kitchen & Table Kungsholmen och bullar från Fabrique.

Utbildning: Design- och produktframtagning på KTH, har en master inom integrerad produktutveckling, tog examen 2014.

Varför valde du att plugga till civilingenjör och det programmet? ”Jag har alltid varit estetiskt lagd men också haft ett intresse för det tekniska. Med utbildningen inom design- och produktframtagning kunde jag kombinera dessa intressen, samtidigt som jag fick en bred och gedigen utbildning som kan ge jobb inom väldigt många områden!”

Vilka är de andra medgrundarna och vad har de för bakgrund? "Hjalmar Ståhlberg Nordegren, läkare från Karolinska Institutet (Grundade tidigare Responster tillsammans med mig), Elsa Bernadotte, som har studerat ekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm (Drev tidigare företaget Pop Fruits som sålde fryst frukt på pinne), Mattis Larsson, ingenjör från Luleå tekniska högskola (Rekryterades först som teknikchef till Responster)."

Har du några fler tips till studenter som skulle vilja testa en idé de har? ”Jag kan ju bara prata av egen erfarenhet. Men jag känner mig väldigt nöjd att ha valt den här vägen istället för att börja jobba inom industrin. För jag tror att det är svårare att gå från ett tryggt jobb till den ganska otrygga tillvaron det innebär när man driver en startup. Det andra är att det viktigaste är vilka människor man startar ett företag med. Så se dig omkring i din kompiskrets, din studiekrets, vilka människor jobbar du bra med? Vilka klickar du med? Hitta personer som du känner att du skulle kunna gå igenom eld och vatten med.”

Text i faktaruta: Håkan Soold