Nyheter som engagerar

Gruppbild på Riedia-teamet
Publicerad 2022-02-10

Som inflyttad till Sverige är det svårt att hitta nyheter om vad som händer i ditt lokalsamhälle på ett språk du förstår. Det är problemet KTH-studenterna bakom Riedia vill lösa.

Lokala nyheter mest engagerande

Riediateamet sitter i en trapp bland färgglada kuber

De har rötter i Sverige, Spanien, Kina och Tyskland. Många i teamet har själva upplevt svårigheter med att hitta lokala nyheter när man inte talar språket, men idén kom från början från svenska KTH-studenten Melker Ferdfelt, som pluggar Samhällsbyggnad på KTH. Sedan tre månader är Riedia ett av tjugo team i Batch 14 i KTH Innovations förinkubatorprogram.

- Jag läste att de nyheter som engagerar människor mest är lokala nyheter berättar Melker. Så jag hörde av mig till KTH Innovation för att se om jag kunde utveckla en idé kring ämnet, men ganska snart hade jag nått en nivå där mina kunskaper inte räckte till. Då hade Fredrik, vår coach, nyss träffat Carlos och Sabrina som jobbade på en egen idé. Han kopplade ihop oss och de gick med i teamet. Lite senare när vi letade efter utvecklare så gick Rebecca och Rafa med också.

Automatiserar översättningar

Riediateamet har fem medlemmar: KTH-studenterna Melker Ferdfelt, Carlos Lago Solas, Xuecong Liu, Rebecca Barth & Chalmersstudenten Rafael Romón.Genom automatiserade översättningar och anpassat innehåll vill de göra lokala nyheter tillgängliga för alla som bor i Sverige, även om de inte kan språket.

Händer som håller telefon som visar Riedias app

- Det finns mycket lokala nyheter i Sverige, fortsätter Melker, men redaktionerna har inte kapacitet att översätta sitt innehåll till engelska. Om man inte kan svenska och vill lära sig om sitt lokalsamhälle så blir det svårt. Det finns ju publikationer som skriver om svenska nyheter på engelska, men de skulle inte ta upp om det till exempel sker en bilolycka precis utanför mitt fönster. Vi vill hitta det riktigt lokala som verkligen engagerar och göra det tillgängligt för fler.

Inspirerande att höra från andra grundare

Sedan 2011 har 249 team och nästan 600 personer antagits till KTH Innovations förinkubatorprogram. Bland programmets alumner finns framgångsrika företag som Airmee och Greenely, men också många personer som fått sin första erfarenhet av entreprenörskap även om deras idé till slut inte visade sig fungera. Många har gått vidare och grundat ett nytt företag, eller jobbar med något helt annat idag. Gemensamt har de att de har testat och lärt sig väldigt mycket på vägen.

- Det är inspirerande att höra från andra framgångsrika grundare från programmet som delar med sig av sina erfarenheter, säger Sabrina. Det är också väldigt kul att lära känna alla andra i batchen och träffa människor som är så engagerade i sin idé. Nu har vi inte bara vår coach som bollplank utan nitton andra team att diskutera med.

Melker fyller i:

- Det är verkligen explosion en av nya människor som man kan ta kontakt med. Innan vi gick med i programmet så var det svårt att hitta någon som kunde svara på våra frågor, men nu har vi så många kontakter som har haft eller kommer möta samma problem som vi har just nu.

En guide

Varje vecka träffas teamen för att diskutera olika ämnen som hjälper dem att komma framåt i utvecklingen av sin idé. En vecka kan det handla om kommunikation, och nästa om hur man hanterar frågor som ägande eller kontrakt.

- Det blir en sorts guide, säger Carlos. Vi går igenom alla steg vi behöver ta, lär oss massor, och så blir det lättare att veta vad man ska fokusera på när.

Stockholm i topp

Stockholm rankas ofta som en av världens främsta städer när det gäller innovation.

- Jag jobbade för en del olika startups i Berlin, berättar Rebecca, men det är så byråkratiskt i Tyskland. Jag blev så peppad när jag flyttade hit och såg programmet. Jag visste att jag skulle kunna få så mycket stöd här.

Om fem år

Om fem år vill Riedia-teamet ha etablerat sig som den främsta lokala nyhetsplattformen för icke svensktalande.

- Vi vill bli så välkända att alla som flyttar till Sverige och vill läsa lokala nyheter ska få höra om oss genom sina kontakter, avslutar Melker. I framtiden kanske vi kan expandera till de andra nordiska länderna, men vi börjar med Sverige. Det känns som ett rimligt inom de kommande fem åren.

Text: Lisa Bäckman

Om Riedia

• Riedia hjälper människor som flyttat till Sverige bli mer engagerade i lokala händelser med personliga nyheter på engelska.
  • I teamet ingår KTH-studenterna Melker Ferdfelt, Carlos Lago Solas, Xuecong Liu, Rebecca Barth & och Chalmersstudenten Rafael Romón.
  • Sedan november 2021, är Riedia ett av teamen i KTH Innovations förinkubatorprogram
  • Riedia har fått stöd från KTH Innovation sedan Februari 2021. De har genomfört kundundersökningar, tagit fram en första version av plattformen, fått hjälp att rekrytera nya teammedlemmar, och skriva avtal med hjälp av KTH Innovations jurist.
  • www.riedia.com