Studenter bygger minisatellit

– KTH först i Sverige med en Cubesat

Cubesat från Ålborgs Universitets projekt AAU Cubesat.
Publicerad 2014-10-21

Under 2017 kommer KTH Rymdcenter att sända upp en Cubesat, en minisatellit. Därmed blir KTH först i Sverige att ta initiativ till att bygga en sådan satellit. Det är studenter på KTH som kommer att bygga satelliten och nu veckan genomförs en tävling där man kan rösta fram ett namn till studentsatelliten.

Cubesat-satelliter har redan byggts på många universitet i världen, men ingen i Sverige har gjort det förrän nu. Det var när KTH Rymdcenter invigdes i maj i år som man annonserade ett studentsatellitprojekt och bjöd in studenter att vara med och bygga satelliten och forskare och rymdindustri att föreslå nyttolaster.

Christer Fuglesang, den förste svenske rymdfararen och adjungerad professor i rymdfysik på KTH, tycker att det är mycket roligt att KTH är det första svenska universitetet som satsar på en studentbyggd Cubesat.

– Jag är stolt över att vi på KTH kan vara först på plan, eller snarare först i rymden, med detta. Det har varit stort stöd på KTH för detta med alla jag varit i kontakt med, från studenter till rektor, säger han.

Minisatellit säger man om Cubesat. Men hur liten är och vad väger en sådan?

– Den är en så kallad 3U, vilket betyder att storleken är 3 dm x 1 dm x 1 dm. Vikten beror lite på vilka nyttolaster (experiment) vi får med, men cirka 4 kilo kommer den nog att väga, säger Christer Fuglesang.

Studentsatellitprojektet på KTH, som genomförs under ledning av rymdingenjören Sven Grahn, som har medverkat i nästan alla svenska rymdprojekt, sätter igång 2015. Satelliten kommer att sändas upp i rymden 2017.

– Vi kommer att behöva ”lifta” (piggy-back) med en stor satellit för att komma upp billigt, så livstiden beror på vilken bana vi hamnar i. Troligen blir det runt 500–650 km och då kommer den att stanna där i högst 25 år, säger Christer Fuglesang.

Just nu genomförs en tävling där man kan rösta på vad satelliten ska heta. Tävlingen pågår till och med den 25 oktober och röstar gör man på .

För mer information om studentsatellitprojektet, kontakta Christer Fuglesang på telefon: 087906465, mobil: 073-2703765 eller via e-post: cfug@kth.se

Text: Håkan Soold
Bild: AAU Cubesat, Ålborgs Universitet, Danmark