Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

Lena Gumaelius

Profilbild av Lena Gumaelius

Universitetslektor

Detaljer

Arbetar vid

Lärande i stem

Enhetens adress
Brinellvägen 68 Plan 4

Om mig

Jag, Lena Gumaelius, arbetar idag som föreståndare för KTH:s Global Development Hub (GDH), en central utvecklingsenhet vars uppdrag är att stärka universitetets roll i samhällsutvecklingen genom utmaningsdriven utbildning i en global kontext. Att få verka i en universitetsmiljö med stark internationell förankring ser jag som en stor förmån, särskilt i en tid då högre utbildning spelar en allt viktigare roll för att möta globala samhällsutmaningar.

Jag är i grunden anställd som lektor i Teknikvetenskapens lärande vid avdelningen Lärande i STEM på KTH. Mitt forskningsintresse kretsar kring hur teknik- och ingenjörsutbildningar kan göras mer relevanta, attraktiva och tillgängliga för alla studenter. Min nuvarande passion är att utforska hur ingenjörsutbildningen kan utformas så att framtidens ingenjörer rustas för att bidra till, och leda, den samhällsomställning som krävs för att vi alla ska kunna leva på ett rättvisst och hållbart sätt. 

Tillsammans med våra afrikanska partneruniversitet utvecklar vi nya former för utbildning som stärker nyckelkompetenser för hållbar utveckling och nya sätt att tänka kring och praktisera innovation.

Utöver detta arbetar jag med forskningsfrågor kopplade till hur vi kan öka intresset för teknik och naturvetenskap. Inom detta område är jag engagerad i Marie Curie-projektet SellSTEM, som undersöker hur spatial förmåga kan underlätta studier inom STEM. Utvecklingen av teknikämnet i skolan har också varit ett långvarigt forskningsintresse. År 2019 erhöll jag min docentur med specialiseringen “attractiveness and outreach in STEM”.

Jag är civilingenjör i kemiteknik och disputerade inom bioteknik år 2001. Under min akademiska karriär har jag haft flera ledande uppdrag. Mellan 2020–2023 tjänstgjorde jag som prorektor och vikarierande rektor vid Mälardalens universitet. År 2019 tilldelades jag ett Fulbrightstipendium, vilket möjliggjorde en forskningsvistelse vid Virginia Tech i USA. Under perioden 2011–2017 var jag prefekt för avdelningen Lärande och under en tid även skolchef för Skolan för teknikvetenskapens kommunikation och lärande på KTH.

Mellan 2006 och 2012 var jag dessutom föreståndare för Vetenskapens Hus, ett mycket intressant uppdrag som väckte mitt intresse för pedagogik och forskning inom området.


Kurser

Att leda utbildningsutveckling (LH217U), kursansvarig

Examensarbete inom teknik och lärande, avancerad nivå (LT200X), examinator

Genusforskning och jämställdhet i teknisk högre utbildning (LH225V), lärare, kursansvarig

Läskurs i teknikvetenskapens lärande och kommunikation (FLF3004), examinator

Läskurs i teknikvetenskapens lärande och kommunikation, A (FLF3003), examinator

Läskurs i teknikvetenskapens lärande och kommunikation, I (FLF3005), examinator

Läskurs; Högre seminarier på ECE (FLF3006), examinator

Profilbild av Lena Gumaelius

Publikationer

Publikationslista