Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

Arnold Pears

Profilbild av Arnold Pears

Professor

Detaljer

Arbetar vid

LÄRANDE

Enhetens adress
Brinellvägen 68

Om mig

Teknikvetenskapens lärande handlar om att, genom forskningen, bidra till den strategiska utvecklingen av civilingenjörsutbildningen i ett brett perspektiv. Det handlar om ingenjörsrollen, synen på vad en ingenjör är och vem som kan bli det.

Har vi 80 procent män på vissa av utbildningarna måste vi börja fundera på varför så många tjejer och andra väljer att inte bli ingenjörer. Hur gör man ingenjörsrollen till en tillgänglig identitet för fler? Att vi forskar på olika aspekter av denna utmaning är otroligt viktigt för Sveriges framtid.

Några av mina föredrag om generativ AI och utbildning finns nedan.

KTH SoTL 2023: How Will AI Transform Higher Education

AI för framtidens professioner

Generativ AI: Katastrof eller framtidsmöjlighet?


Kurser

Att undervisa artificiell intelligens på gymnasial nivå – tekniska perspektiv (LL141U), examinator

Examensarbete inom teknik och lärande, avancerad nivå (LT200X), examinator

Handledning, undervisning och lärande i datalogiutbildning (DA1700), assistent

Lärande och undervisning i högre utbildning (LH231V), assistent, lärare

Lärande och undervisning i högre utbildning (LH231U), lärare

Läskurs i teknikvetenskapens lärande och kommunikation, A (FLF3003), examinator, kursansvarig

Läskurs i teknikvetenskapens lärande och kommunikation, I (FLF3005), examinator

Utveckla lärandet med betygskriterier (LH216U), examinator

Profilbild av Arnold Pears

Publikationer

Publikationslista