Givande studiebesök hos svenska industriföretag

ABB, Sandvik Coromant, Scania, Ericsson, Hitachi Energy

Gruppbild på studenter i grula västar i en industribyggnad.
Publicerad 2023-04-12

Besök hos KTH:s strategiska partners ABB, Sandvik Coromant, Scania, Ericsson, Hitachi Energy samt Alleima och Northvolt stod på schemat för ett 50-tal master- och MBA-studenter under en vecka i mars, i ett samarbete mellan KTH och The Wharton School.

Besöket i Sverige var en del av kursen Understanding Sweden: Focus on Innovation and Operations och genomfördes som en del i samarbetet mellan KTH och The Wharton School, University of Pennsylvania. The Wharton School är en av USA:s äldsta skolor med en av landets högst rankade utbildningar i MBA, Master of Business Administration.

Förfrågan om samarbete 2020

The Wharton School har sedan drygt 10 år haft i sin strategi att exponera studenterna för verkliga case globalt. Johan Blaus, vid tiden ansvarig för strategiska partnerskap på KTH, tog emot frågan när den kom från The Wharton School 2020, och var tillsammans med KTH-läraren Luca Urciuoli, en av de ansvariga för besöket.

– När det i början av 2020 stod klart att kursen inte skulle kunna genomföras i Kina som tidigare år, kom Sverige upp som ett alternativ då två av lärarna på olika sätt har koppling till Sverige. De fick upp ögonen för KTH:s strategiska partners och därmed kom frågan till KTH och mig, säger Johan Blaus.

Studiebesöket innebar viktiga mervärden för både studenterna och företagen.

– När Johan kontaktade mig kunde jag se potentialen i att etablera ett samarbete med The Wharton School då både KTH och The Wharton School har en tydlig koppling mellan forskning och utbildning, säger Luca Urciuoli, docent vid Skolan för industriell teknik och management på KTH.

– Utmaningen var att studenterna har olika bakgrund och olika åldrar, säger Luca.

Imponerade studenter

Porträttbild på kvinnlig student.
Isabel Freitas, student vid KTH.

Temat för besöket var hållbarhet och innovationer och förutom att ta del av ny avancerad teknik fick studenterna utmaningar att utföra på samtliga företag.

– Den här kursen gav mig och min grupp en otrolig möjlighet genom att vi för Ericssons räkning fick ta fram en strategisk plan som adresserar de avbrott i försörjningskedjan som de för tillfället upplever. Att jobba med MBA-studenter från The Wharton School, och besöka alla dessa företag, visade sig vara en otroligt lärorik upplevelse, säger Isabel Freitas, en av mastersstudenterna från KTH.

– Studenterna var imponerade av det genuina tänket och praktiken kring säkerhet, att hållbarhet är ett genomsyrande tema för svensk industri och den sunda inställning som industrin visade till digitalisering kopplat till produktion och logistik. De var också imponerade av att företagen tog sig tid för besöken och av de intressanta utmaningar som företagen hade formulerat, säger Johan Blaus.

Fortsatt samarbete

Kontakta Johan Blaus för mer information om kommande års samarbete, johbla@kth.se .

Innan sommaren 2023 inleds planering för nästa års samarbete men dessförinnan kommer uppföljning ske både mellan KTH och The Wharton School samt med företagen.

– Ambitionen är att inrätta en kurs på KTH, så att samarbetet blir en del av läroplanen, säger Johan Blaus.

Den 31 mars redovisade studenterna sina uppdrag i en rapport till företagen.

Text: Malin Nordin Bartlett
Huvudbild: ABB