Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Kursanalys

Kursanalys av Programmeringsteknik och Matlab för CINEK, läsåret 2014/2015

Författare: Sten Andersson, stene@kth.se

Nedan följer en kursanalys av kursen Programmeringsteknik för CINEK.

Kursdata

Kurs DD1315 Programmeringsteknik för CINEK (7,5 hp)
Examination

LAB1 (laborationer) G/U (1.5 hp)

LAB2 (datorprov) G/U (1.5 hp)

LAB3 (P-uppgift) A-E (3 hp)

LAB4 (Matlab) A-E (1,5 hp)

Kursen genomförd Period 1-2
Föreläsningar 24 h (12 st)
Övningar 18 h (9 st)
Lab (schemalagt) 30 h (15 st)
Kurslitteratur "Python Programming for the Absolute Beginner" av Michael Dawson.
Antal studenter 173 (tjejer 57)
Klara med LAB1 91% (tjejer: 93%) (2015-03-09)
Klara med LAB2 90% (tjejer: 93%) (2015-03-09)
Klara med LAB3 82% (tjejer: 86%) (2015-03-09)
Prestationsgrad 86% (tjejer: 89%) (2015-03-09)
Examinationsgrad 77% (tjejer: 79%) (2015-03-09)
Kursansvarig Sten Andersson
Antal övningsgrupper 4
Övningsassistenter Mikael Eriksson, Ingemar Markström, Peter Dakession, Peter Ahlström

Sammanfattning

    Kursen upplevs meningsfull och ganska svår. Både prestationsgraden och examinationsgraden sjönk något i i jämförelse med föregående läsår. Tyvärr saknas f n statistik vad gäller könsfördelningen. Majoriteten av studenternas omdömen om kursen är positiva.

Mål

Se "Kurs och programkatalogen"

Undervisning

Föreläsningarna uppskattas av de flesta studenterna och det har varit hög närvaro. Även övningarna får bra kritik. Handledningen är det något mer spridd uppfattning om, många kursdeltagare / handledare kan vara en förklaring.

Kurslitteratur

    De nuvarande kursboken använder jag endast i ringa omfattning då föreläsningsanteckningarna täcker det mesta.

Studenternas arbetsbelastning

    Kursen är ganska tidskrävande, dock inte för alla beroende på tidigare förkunskaper i programmering.

Kursinnehåll

    Se "Kurswebben"

    Funderingar till nästa år

      Datorprovet är kursens svagaste moment, det är svårt att skapa frågor som ligger i linje med kursens övriga innehåll. Det uppfattas som ett sidospår. Detta gäller även matlabdelen i någon grad. Kommer att övergå till 1h-föreläsningar i höst (på prov). Även gruppansvar för assistenterna då kursen har så pass många deltagare.

      Bilaga: Studentenkät