Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Nyhetsflöde

Logga in till din kurswebb

Du är inte inloggad på KTH så innehållet är inte anpassat efter dina val.

I Nyhetsflödet hittar du uppdateringar på sidor, schema och inlägg från lärare (när de även behöver nå tidigare registrerade studenter).

April 2017
Lärare Viggo Kann skrev inlägget 17 april 2017
En användare har tagit bort sin kommentar
 
Januari 2017
Lärare Viggo Kann skrev inlägget 20 januari 2017
 
November 2016
under HT 2014 prosam14

Lärare Viggo Kann skapade sidan 1 november 2016

Viggo Kann flyttade sidan från Programsammanhållande kurs i datateknik (DD1390) 1 november 2016

 
Oktober 2016
Lärare Viggo Kann skrev inlägget 18 oktober 2016
 
Juni 2016
Lärare Viggo Kann skrev inlägget 29 juni 2016
 
Lärare Viggo Kann skrev inlägget 3 juni 2016
 
Maj 2016
under HT 2014 prosam14

Viggo Kann skapade sidan 28 augusti 2014

kommenterade 17 september 2014

Vart läggs uppgiften upp idag?

Lärare kommenterade 17 september 2014

Nu är första seminarieuppgiften upplagd under prosam14->Kursinnehåll->Seminarier i vänstermenyn.

Viggo Kann redigerade 3 maj 2015

Detaljschema för prosam14 Kursen går över tre år och består av tre delar: ett etikmoment i slutet av hösten i årskurs 1, ett datorhistoriamoment på våren i årskurs 2 och ett reflekterande moment som sträcker sig över hela årskurs 1-3.

Läsåret 2014/2015 Period 1 Föreläsning 1 september kl 13.15-15.00 i sal D1Introduktion till kursen och programmet, studieteknik

Reflektionsseminarium 1 2 oktober kl 13-17 (olika tider och rum för varje grupp)Tema: Studiemotivation och studieteknikUppgiften läggs upp 17 september och den skriftliga reflektionen ska vara inskickad senast 26 september kl 13.00.

D-dagen 2 oktoberMöjlighet att träffa framtida arbetsgivare i E-ljusgården

Period 2 Reflektionsseminarium 2 17 november kl 8-17 eller 25 november kl 13-17 (olika tider och rum för varje grupp)Tema: Plugga och jobba utomlandsUppgiften läggs upp 5 november och den skriftliga reflektionen ska vara inskickad senast 12 november kl 13.00.

Föreläsning 1 december kl 13-15 i sal F2Etik, föreläsning 1

Föreläsning 3 december kl 13-15 i sal F2Etik, föreläsning 2

Gruppövning 9-11 decemberGruppövning i etik, information om tid för din grupp läggs upp på etiksidan senast 27 november.

Period 3 Reflektionsseminarium 3 2 februari kl 8-17 eller 10 februari kl 8-12Tema: Minoriteter och likabehandlingUppgiften läggs upp 19 januari och den skriftliga reflektionen ska vara inskickad senast 28 januari kl 13.00.

Period 4 Programkollegium 26 mars kl 15-17 i sal E1Fri diskussion om D-programmet för alla lärare och D-teknologer

Reflektionsseminarium 4 17 april kl 8-17 eller 24 april kl 13-17Tema: Kvalitet i utbildningen - vad är det?Uppgiften läggs upp 2 april och den skriftliga reflektionen ska vara inskickad senast 14 april kl 13.00.

Information inför årskurs 2 29 april kl 9-10 i sal D1Information från SVL om kursval, uppflyttning, individuell studieplan, språkteknologiinriktningen, språkinriktningar och .Information från Johan Boye jboye@kth.se om språkteknologiinriktningen (börjar höstterminen 2015, sök genom SVL senast 15 maj 2015). Här är en lista över inriktningens kurser.Information från språkenheten om språkutbildning på KTH.Information om språkprofiler på Datateknikprogrammet (börjar vårterminen 2016, sök senast 15 november 2015).Information från Viggo om kurserna i  årskurs 2.

Läsåret 2015/2016 (preliminärt) Period 1 FöreläsningIntroduktion till årskurs 2

Reflektionsseminarium 5Tema: Masterprogram

Period 2 Reflektionsseminarium 6Tema: Studentinflytande

Period 3 Reflektionsseminarium 7Tema: Prokrastinering

Period 4 FöreläsningarDatorhistoria

Reflektionsseminarium 8Tema: Generella färdigheter och livslångt lärande

ProjektarbeteDatorhistoriaprojekt

Läsåret 2016/2017 (preliminärt) Period 1 FöreläsningIntroduktion till årskurs 3

Reflektionsseminarium 9Tema: Masterprogram

Period 2 Reflektionsseminarium 10Tema: Kursmål, programmål, betygskriterier och examination

Period 3 Reflektionsseminarium 11Tema: Plagiering och eget ansvar

Period 4 Information om masterprogramvalet och masterprogrammen

KvartssamtalIndividuellt möte med mentorn inför mastervalet 

Reflektionsseminarium 12Tema: Hur ser jag min framtida roll som D-civilingenjör och hur når jag dit?

kommenterade 13 maj 2016

Hej,

Jag hittar inte slides från masterprogrampresentationerna den 6e april – är det möjligt att få tag på dem?

Lärare kommenterade 13 maj 2016

Ernst, bilderna från masterprogrampresentationerna finns inte sammanställda och kan inte laddas ner någonstans.

 
under
HT 2014 prosam14
Schemahandläggare skapade händelsen 24 augusti 2015

ändrade rättigheterna 3 november 2015

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
Schemahandläggare tog bort händelsen 13 november 2015
Schemahandläggare redigerade 18 april 2016

OnsMåndag 1 juni30 maj 2016 kl 135:00 - 157:00

Schemahandläggare tog bort händelsen 13 maj 2016

Schemahandläggare återställde händelsen ifrån papperskorgen. 13 maj 2016

 
April 2016

Lärare Viggo Kann skapade sidan 5 april 2016

kommenterade 5 april 2016

Mappen period-4 finns ej! :)

Lärare kommenterade 6 april 2016

Hej Emil! Nu är katalogen period-4 med alla gruppkataloger skapade.

kommenterade 13 april 2016

Hej, jag har inte fått något mejl ännu om den andra enkäten som man ska fylla i. När kommer den skickas ut?

Lärare kommenterade 13 april 2016

Nu är brevet med länk till enkät två utskickat till din KTH-adress. Jag hade ställt in att utskicket skulle göras tidigt igår morse, men på grund av en felklickning utfördes det inte då. 

 
Mars 2016
Lärare Viggo Kann skrev inlägget 6 mars 2016
 
Februari 2016
under
HT 2014 prosam14
Schemahandläggare skapade händelsen 26 januari 2016
kommenterade 16 februari 2016

Hej,

Vad kommer den här föreläsningen att handla om?

Mvh
Ernst

Lärare kommenterade 17 februari 2016

Prosamföreläsningen den 10 mars klockan 15 blir en helt frivillig alumnföreläsning, där en yrkesverksam datatekniker berättar om sitt arbete i industrin. Mer information kommer snart.

Lärare Viggo Kann redigerade 26 februari 2016

FAlumnföreläsning

En gästföreläsning där en alumn berättar hur det är i dataindustrin. Mer information kommer.¶

Alumnföreläsningen är frivillig, men en prosampoäng delas ut till den som deltar.¶

Lärare Viggo Kann redigerade 6 mars 2016

En gästföreläsning där en alumn berättar hur det är i datainduAlexey Ovsyannikov, datateknikalumn från vitryska statsuniversitetet och nu anställd på Microsoft Development Center i Köpenhamn, håller en föreläsning om kodkvalitet, testning och testdrin. Mer information kommerven utveckling helt baserad på verkliga exempel. Han kommer också att berätta om vilka delar av utbildningen han har haft mest nytta av i sitt arbete.

Alumnföreläsningen är frivillig, men e. En prosampoäng delas ut till den som deltar.

Föreläsningen startar 15.15 och slutar omkring 16.15. Efter det går det bra att ställa ytterligare frågor till Alexey.¶

 
Januari 2016
under HT 2014 prosam14

Lärare Viggo Kann skapade sidan 21 januari 2016

Viggo Kann flyttade sidan från Programsammanhållande kurs i datateknik (DD1390) 21 januari 2016

kommenterade 21 januari 2016

Hej! Vi som går i 2:an men som kommer från OPEN, antas vi följa anvisningar för årskurs 1 eller 2-3, eller båda?

Lärare kommenterade 21 januari 2016

Christopher, ni som började prosam i årskurs 2 i år (dvs tillhör prosam14s) ska göra uppgifterna för årskurs 2-3.

kommenterade 21 januari 2016

mapped period-3 verkar inte finnas än

Lärare kommenterade 21 januari 2016

Nu är inlämningskatalogen skapad!

kommenterade 24 januari 2016

Jag tycker att det är tråkigt att den övre ordgränsen är så låg, i synnerhet när seminariet denna gång behandlar ett ämne som berör så många. Jag tänker mig att det är naturligt att folk som kan relatera till ett sådant problem antingen reflekterar eller har reflekterat om ämnet redan till en stor del under sin livstid och det blir därmed naturligt att tänka sig att folk generellt sätt borde ha mer att skriva om ämnet denna gång än jämfört med tidigare seminarier. Dessutom med tanke på att det är så många frågor, 5 totalt, så har vi i årskurs 2-3 bara maximalt 160 ord att skriva per fråga, vilket jag tycker är ganska lite.

Min fråga blir då, skulle det vara möjligt att utöka den övre ordgränsen?

Lärare kommenterade 25 januari 2016

Harry argumenterar övertygande för att övre gränsen för antalet ord i reflektionsdokumentet ska ökas denna gång. Anledningarna till att det finns en övre gräns är att 

  • texter blir ofta mer läsvärda om dom är korta och kärnfulla,
  • det är en viktig färdighet att kunna skriva bra med längdbegränsning,
  • långa texter gör att det tar längre tid för mentorn och övriga i gruppen att läsa alla gruppens reflektioner.

När jag väger samman argumenten så tycker jag att det är rimligt att höja övre gränsen med 100 ord (till 700 ord) för årskurs 1 och 150 ord (till 950 ord) för årskurs 2-3 denna gång. Undre gränsen är oförändrad. 

 
under
HT 2014 prosam14
Schemahandläggare skapade händelsen 20 augusti 2015

ändrade rättigheterna 3 november 2015

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
Schemahandläggare tog bort händelsen 13 november 2015
Schemahandläggare redigerade 18 januari 2016

TorOnsdag 713 april 2016 kl 0913:00 - 126:00

ED1

Lärare Viggo Kann redigerade 10 mars 2016

Datorhistoria, föreläsning 2. Inför projektarbetet i datorhistoria.¶

 
September 2015
Lärare Viggo Kann skrev inlägget 16 september 2015
 
Lärare Viggo Kann skrev inlägget 15 september 2015
 
Augusti 2015
Lärare Viggo Kann skrev inlägget 31 augusti 2015
 
Mars 2015
under
HT 2014 prosam14
Schemahandläggare skapade händelsen 3 september 2014

ändrade rättigheterna 31 oktober 2014

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
Lärare Viggo Kann redigerade 24 mars 2015

InformationProgramkollegium

Programkollegium 26 mars kl 15.15 i sal E1Fri diskussion om D-programmet och dess utveckling för alla lärare och D-teknologer.¶

 
Januari 2015
Sida Etik
under HT 2014 prosam14

Viggo Kann skapade sidan 28 augusti 2014

Lärare Viggo Kann ändrade rättigheterna 28 augusti 2014

Kan därmed läsas av lärare och ändras av lärare.

Lärare Viggo Kann ändrade rättigheterna 27 november 2014

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
kommenterade 16 december 2014

När rapporteras resultatet in?

Assistent kommenterade 16 december 2014

Gissningsvis så snart det går efter nyår. (Det är inte omöjligt att det sker före jul, men det är nog inget man ska hoppas på.)

Assistent kommenterade 8 januari 2015

Nu är alla resultat inrapporterade i Rapp. Essäerna är lämnade till CSC:s studentexpedition (Lindstedtsvägen 3, plan 4), där de kan hämtas ut. De som blev underkända på essän kan ha särskilt intresse av att göra detta, då det torde framgå i essän vad som saknades för godkänt. Den som blev underkänd får inkomma med en förbättrad version (per epost till mig, jerkert@kth.se). Jag kommer att ta tag i inkomna nya versioner i vecka 9 (som startar den 23 februari) och hoppas kunna bedöma dem ganska kort därefter. Söndagen den 22 februari kan alltså betraktas som deadline för den som vill få en förbättrad version bedömd i period 3.  

 
November 2014
under
HT 2014 prosam14
Schemahandläggare skapade händelsen 22 april 2014

ändrade rättigheterna 15 maj 2014

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
Schemahandläggare redigerade 16 maj 2014

[u'CDATE_1', u'CDATE_STEK_3']

Schemahandläggare redigerade 16 maj 2014

MånTisdag 89 december 2014 kl 160:00 - 182:00

Schemahandläggare redigerade 28 maj 2014

Tiorsdag 911 december 2014 kl 10:00 - 12:00

Schemahandläggare redigerade 10 november 2014

Schemahandläggare redigerade 12 november 2014

 
under
HT 2014 prosam14
Schemahandläggare skapade händelsen 22 april 2014

ändrade rättigheterna 15 maj 2014

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
Schemahandläggare redigerade 16 maj 2014

[u'CDATE_1', u'CDATE_STEK_3']

Schemahandläggare redigerade 10 november 2014

Schemahandläggare redigerade 12 november 2014

 
under
HT 2014 prosam14
Schemahandläggare skapade händelsen 22 april 2014

ändrade rättigheterna 15 maj 2014

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
Schemahandläggare redigerade 16 maj 2014

[u'CDATE_1', u'CDATE_STEK_3']

Schemahandläggare redigerade 10 november 2014

Schemahandläggare redigerade 12 november 2014

 
under
HT 2014 prosam14
Schemahandläggare skapade händelsen 22 april 2014

ändrade rättigheterna 15 maj 2014

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
Schemahandläggare redigerade 16 maj 2014

[u'CDATE_1', u'CDATE_STEK_3']

Schemahandläggare redigerade 16 maj 2014

Tisdag 9 december 2014 kl 175:00 - 197:00

Schemahandläggare redigerade 10 november 2014

Schemahandläggare redigerade 12 november 2014

 
under
HT 2014 prosam14
Schemahandläggare skapade händelsen 4 mars 2014
Schemahandläggare redigerade 22 april 2014

L51, L52, Q31, Q33, Q34, Q36SemNADA

[u'CDATE_1', u'CDATE_2', u'CDATE_INT_2', u'CDATE_JAP_2', u'CDATE_KIN_2', u'CDATE_STEK_3', u'CLGYM_TIKT_2']

ändrade rättigheterna 15 maj 2014

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
Schemahandläggare redigerade 10 november 2014

Schemahandläggare redigerade 12 november 2014

 
under
HT 2014 prosam14
Schemahandläggare skapade händelsen 4 mars 2014
Schemahandläggare redigerade 22 april 2014

[u'CDATE_1', u'CDATE_2', u'CDATE_INT_2', u'CDATE_JAP_2', u'CDATE_KIN_2', u'CDATE_STEK_3', u'CLGYM_TIKT_2']

ändrade rättigheterna 15 maj 2014

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
Schemahandläggare redigerade 10 november 2014

Schemahandläggare redigerade 12 november 2014

 
under
HT 2014 prosam14
Schemahandläggare skapade händelsen 4 mars 2014
Schemahandläggare redigerade 22 april 2014

[u'CDATE_1', u'CDATE_2', u'CDATE_INT_2', u'CDATE_JAP_2', u'CDATE_KIN_2', u'CDATE_STEK_3', u'CLGYM_TIKT_2']

ändrade rättigheterna 15 maj 2014

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
Schemahandläggare redigerade 10 november 2014

Schemahandläggare redigerade 12 november 2014

 
under
HT 2014 prosam14
Schemahandläggare skapade händelsen 22 april 2014

ändrade rättigheterna 15 maj 2014

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
Schemahandläggare redigerade 16 maj 2014

[u'CDATE_1', u'CDATE_2', u'CDATE_3', u'CDATE_INT_1', u'CDATE_INT_2', u'CDATE_INT_3', u'CDATE_JAP_1', u'CDATE_JAP_2', u'CDATE_JAP_3', u'CDATE_KIN_1', u'CDATE_KIN_2', u'CDATE_KIN_3', u'CDATE_STEK_3']

Schemahandläggare redigerade 10 november 2014

Schemahandläggare redigerade 12 november 2014

 
under
HT 2014 prosam14
Schemahandläggare skapade händelsen 22 april 2014

ändrade rättigheterna 15 maj 2014

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
Schemahandläggare redigerade 16 maj 2014

[u'CDATE_1', u'CDATE_2', u'CDATE_3', u'CDATE_INT_1', u'CDATE_INT_2', u'CDATE_INT_3', u'CDATE_JAP_1', u'CDATE_JAP_2', u'CDATE_JAP_3', u'CDATE_KIN_1', u'CDATE_KIN_2', u'CDATE_KIN_3', u'CDATE_STEK_3']

Schemahandläggare redigerade 10 november 2014

Schemahandläggare redigerade 12 november 2014

 
September 2014
under HT 2014 prosam14

Viggo Kann skapade sidan 28 augusti 2014

Lärare Viggo Kann ändrade rättigheterna 28 augusti 2014

Kan därmed läsas av lärare och ändras av lärare.

Lärare Viggo Kann ändrade rättigheterna 17 september 2014

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
Olof Bälter redigerade 21 september 2014

Studiemotivation och studieteknik, reflektionsseminarium period 1 2014/2015 Läsning inför seminariet


*

*
Läs igenom kursboken Lär för din framtid.


*

*
Titta på minst fyra av dom korta videorna om studieteknik som Björn Liljeqvist gjort.


*

*
Kolla vad ARC - akademiskt resurscentrum är.



* Läs igenom datateknikprogrammets mål.
Skriftlig reflektion

Skriv en reflekterande text på 500-700 ord (ungefär en sida) som besvarar följande frågor:


*

*
Varför går jag just på Datateknikprogrammet?


*

*
Vilka är mina första intryck av undervisningen på Datateknikprogrammet?


*

*
Välj en av kurserna som du går just nu. Vilka av D-programmets mål bidrar kursen till att uppfylla, tror du? Förklara och reflektera!


*

*
Hur mycket har jag senaste veckan pluggat utanför lektionstid och vilka ämnen har jag ägnat mig åt då?



* Hur planerar jag att lägga upp mina studier i olika ämnen den närmaste tiden? Relatera din studieteknik både till vad du läst i kursboken och till Björn Liljeqvists videor som du tittat på. Välj en studieteknik/studievana som du vill pröva att använda närmaste månaderna. Skriv i reflektionen vad du väljer. I reflektionsdokumentet till prosamseminariet i period 2 kommer du att få utvärdera resultatet av ditt val. Du kan komma att få påminnelser via e-post om detta.



Skriv ditt namn överst i dokumentet!

Dokumentet ska vara sparat i PDF. Om du gör dokumentet i Gedit kan du skriva ut det på PDF genom att välja "print to file" i Print-menyn. I MS Word kan man ofta skriva ut på en "PDF-skrivare" alternativt spara som PDF. I OpenOffice och LibreOffice kan man exportera till PDF (sätt om möjligt pappersformatet till A4). I LaTeX kan man använda kommandot pdflatex.

Förnamnet på dokumentet ska vara ditt namn utan åäö-prickar på formen Fornamn-Efternamn, till exempel Bjorn-Brannstrom.pdf

Kolla upp gruppnumret och lämna in den skriftliga reflektionen

Logga in i resultatrapporteringssystemet Rapp och välj att se resultat på kursen DD1390:prosam14. Där ska du kunna se ditt gruppnummer. Om du inte kommer in i Rapp eller inte hittar kursen eller ditt gruppnummer i Rapp så ska du kontakta Viggo.

Observera att denna första gång är det förstaårsteknologer från tre olika grupper som träffas på reflektionsseminariet, cirka 15 stycken tillsammans med en mentor.

Senast den 26 september klockan 13.00 ska du ha lagt upp din skriftliga reflektion på gruppens katalog på skolans Unixdatorer

/afs/nada.kth.se/info/prosam14/seminarier-1415/period-1/grupp-x där x är ditt gruppnummer. Kopiera ditt dokument till denna katalog. Du kan inte ändra i ett upplagt dokument så kontrollera att det är rätt version innan du kopierar ditt dokumentet. Om du inte vet hur man från sin egen dator kopplar sig till skolans datorer ska du läsa om fjärrinloggning på sida 48 i Unixlathunden. Försök inte att ladda upp dokumentet direkt hemifrån till inlämningskatalogen, för filöverföringsprogram brukar skriva en temporärfil och sedan byta namn på den. Du har inte rättigheter att ändra i eller byta namn på filer på inlämningskatalogen, så det fungerar inte.

Fyll i studietekniksenkäten

Du ska fylla i en anonym enkät om studieteknik på webben senast 30 september. Resultaten av enkäten kommer mentorn att kunna rapportera på seminariet, vilket kan ge intressanta data för diskussionerna. Länk till enkäten läggs upp här senast 22 septemberVi har nu (21:a sept, 17:40) skickat e-brev till dig med en länk till enkäten. Om du inte fått det brevet senast måndag 22:a september, vänligen kontakta Olle Bälter (ob1 _på_ kth.se).

Kolla upp tid och plats för din grupps reflektionsseminarium

I tabellen ser du när och var din grupp ska träffas den 2 oktober 2014. Det är alltså tre grupper som träffas tillsammans. Reflektionsseminariet varar ungefär 60 minuter. Kom i tid!

mentor grupper tid plats Mads Dam 1-3 13.00 1448 Mårten Björkman 4-6 16.00 304 CVAP Per Austrin 7-9 16.00 4523 Johan Karlander 10-12 13.00 1625 Petter Ögren 13-15 14.30 304 CVAP Örjan Ekeberg 16-18 16.00 F0 TMH Jens Lagergren (vikarie: Anna-Karin Högfeldt) 19-21 14.30 1537 Viggo Kann 22-24 14.30 1625 Hedvig Kjellström 25-27 13.00 304 CVAP Linda Kann 28-30 16.00 1625 Carina Edlund 31-33 16.00 1537 Karl Meinke 34-36 13.00 1537 Olle Bälter 37-39 13.00 F0 TMH Beskrivning av hur man hittar till dom olika lokalerna finns under menyalternativet Lokaler till vänster.

Läs övriga gruppdeltagares skriftliga reflektioner före reflektionsseminariet

Läs igenom alla dokument på /info/prosam14/seminarier-1415/period-1/grupp-x. Stryk under en mening i varje reflektionsdokument som du tycker är särskilt intressant eller viktig.

Gå på reflektionsseminariet och var aktiv

Under reflektionsseminariet bör alla i gruppen vara aktiva och komma till tals.

Envariabelstudiegrupper att testa under hösten (gäller prosam14) Under envariabelkursen i höst anordnar D-kansliet studiegrupper (DRM) som leds av erfarna teknologer. Det ingår i prosamkursen att prova studiegruppsverksamheten och reflektera över den. Du måste delta i minst två av höstens sju envariabelstudiegrupper för att kunna bedöma om dom är ett värdefullt tillskott till dina studier. Några reflektionsfrågor till prosamseminariet i period 3 kommer att behandla studiegrupperna.  Om du inte läsar envariabelkursen i höst ska du kontakta Viggo (viggo@csc.kth.se) för att få en ersättningsuppgift.

Mer att läsa

Här är några tips för den som vill veta lite mer:



* Björn Liljeqvists bok Plugga smart och lär dig mer!, Studentlitteratur, 2006.
* En blogg om prokrastinering. Det kommer ett helt prosamtema om detta nästa år.
* Hur man tillägnar sig nya vanor: råd från boken The Power of Habit och ett flödesschema.
* Länkar om studieteknik finns samlade på en KTH-gruppwebb.
* Envariabelstudiegrupperna är inspirerade av Supplemental Instruction, SI, en metod som beskrivs i denna video.

 
under
HT 2014 prosam14
Schemahandläggare skapade händelsen 2 september 2014
Lärare Viggo Kann redigerade 2 september 2014

FöreläsninInspirationsföredrag

Big Brains, Big Data, and Design to Test Cloud Services at Scale, Chris Mitchell, Microsoft Inspirationsföredraget är helt frivilligt och öppet för alla intresserade. Det är 24 september 2014 klockan 17.15-18.00 i sal E1. Den som vill kan stanna och ställa frågor till Chris efteråt.¶

Abstract Unit and functional tests alone aren't enough to test large cloud services at scale.  Cloud services not only need monitoring, but they also need continual testing.  We will explore use of big data and deep technical understanding to verify a cloud service is working on each and every request.  This big data puzzle is filled with lots of ambiguity, very messy and heterogeneous data, and a dynamic and changing datacenter and codebase.  Obstacles include how to gather all the data we need to make product decisions, respect privacy, and not drown in useless data.¶

About the Speaker Chris Mitchell is a Principal Development Engineer for Microsoft Developer Center Norway focusing on search technologies.  Prior to moving to Oslo, Norway, Chris worked at Microsoft in Redmond, WA on Microsoft Exchange Server focusing on performance, scalability, and optimization of both enterprise and cloud services with special emphasis on disk I/O and storage, server to server networking, and optimization of managed code (C#).  Chris studied Computer Engineering at the University of Illinois at Urbana-Champaign and his hobbies include amateur radio and modernist cooking.¶

 
Augusti 2014
under HT 2014 prosam14

Viggo Kann skapade sidan 28 augusti 2014