Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Visa version

Version skapad av Viggo Kann 2015-11-04 16:33

Visa nästa >
Jämför nästa >

6. Studentinflytande och ergonomi

Studentinflytande och ergonomi, reflektionsseminarium period 2 2015/2016

Att läsa inför seminariet

  • Högskolelagen, första kapitlet, fjärde paragrafen (mer behöver du inte läsa):

    Studenterna skall ha rätt att utöva inflytande över utbildningen vid högskolorna. 
    Högskolorna skall verka för att studenterna tar en aktiv del i arbetet med att vidareutveckla utbildningen.

  • Högskoleförordningen, första kapitlet, fjortonde paragrafen:
    Högskolan skall ge de studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan.

    Högskolan skall sammanställa kursvärderingarna samt informera om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten skall hållas tillgängliga för studenterna.

  • Kåren har representation på centrala KTH:

    • i universitetsstyrelsen, rektorsgruppen, ledningsgruppen, fakultetsrådet, utbildningsutskottet, resursfördelningsutskottet, anställningsutskottet, befordrings- och rekryteringsnämnder samt i centrala kommittéer och arbetsgrupper
  • Sektionerna har representation på programnivå och representerar studenterna i programråd och på länkmöten med lärare.

  • Sektionerna inom samma skola samarbetar och väljer tillsammans studentrepresentanter på skolnivå:

  • Alla studenter kan ha inflytande:

    • vid programkollegiet varje år
    • inom programsammanhållande kursen
    • genom enkäter (kursenkäter, startenkät, mellanårsenkät, examensenkät, alumnenkät)
    • genom kursnämnder
    • genom att ställa upp som studeranderepresentant i ovan nämnda grupper
  • Studentinflytandet är en stark drivkraft inom kvalitetsarbetet. Läs om CSCs systematiska kvalitetsarbete för kurser och program.

  • Läs instruktionerna för kursansvarig student.

  • Läs Kårens standarder för studentinflytande i kursutvärderingsprocessen, tjänstetillsättningar och skolornas ledning. Standarden för lärartillsättningar är ännu inte uppdaterad för att passa KTH:s nya rutiner.

  • Varje sektion utser ett studerandeskyddsombud som ska värna om studenternas arbetsmiljö. På datateknik är det kanske vanligaste arbetsmiljöproblemet RSI (Repetitive Strain Injury). Läs följande delar av Clay Scotts webbsida om RSI:

Skriftlig reflektion för årskurs 1 (prosam15)

Skriv en reflekterande text på 500-600 ord (drygt en sida) där du reflekterar kring nedanstående frågor.

  • Varför ska studenter vara med och utforma utbildningen?

  • Vad är det studenter ska ha inflytande över? Vad ska studenter inte ha inflytande över?

  • Vad kan du som student påverka ensam? Vad kan du inte påverka ensam, och hur gör du då?

  • Studentinflytande är en rättighet, men vad har studenten för ansvar? Hur kan och bör man ta upp negativ kritik mot lärare och kurser?

  • Hur ser du på riskerna att utveckla RSI och hur riskerna kan minskas?
  • I första reflektionsseminariet valde du att pröva någon studieteknik/studievana. Hur har det fungerat och vad tror du att det gett för resultat? Reflektera över kurserna och din studieteknik! 

Skriftlig reflektion för årskurs 2 och 3 (prosam14, prosam14s, prosam13, prosam13s)

Skriv en reflekterande text på 600-800 ord där du reflekterar över studentinflytande: Är det en rättighet eller skyldighet? Vems ansvar? Hur kan det utvecklas? Du kan finna inspiration i frågorna för årskurs 1 ovan. Reflektera också över riskerna för RSI samt hur du studerat i kurserna i period 1 och 2.

Tänk på att reflektionen i vissa delar måste nå upp till nivå 3-4 för att VG ska kunna ges. Läs igenom beskrivningen av reflektionsnivåerna innan du börjar skriva! Ta gärna ut svängarna i reflektionen och visa att du verkligen har åsikter och motiveringar till åsikterna.

Lämna in den skriftliga reflektionen

Skriv ditt namn och gruppnummer överst i dokumentet! Dokumentet ska vara sparat i PDF. Instruktioner för det finns på första seminariets webbsida. Förnamnet på dokumentet ska vara ditt namn utan åäö-prickar på formen Fornamn-Efternamn, till exempel Bjorn-Brannstrom.pdf

Senast den 13 november 2015 klockan 13.00 ska du lägga upp din skriftliga reflektion på gruppens katalog på skolans Unixdatorer

/info/prosam15/seminarier-1516/period-2/grupp-x

där x är ditt gruppnummer. Noggrannare instruktioner om kopieringen finns på första seminariets webbsida. Att kunna lägga upp sin reflektion på rätt katalog med rätt namn ingår i skötsamhetsbedömningen.

Kolla upp tid och plats för din grupps reflektionsseminarium

Leta reda på ditt gruppnummer i tabellen nedan (gruppnumret står i Rapp om du glömt bort det). Då ser du när (rad) och var (kolumn) din grupp ska träffas. Det är antingen den 19 eller 24 november 2015. Reflektionsseminariet varar omkring en timme. Notera den exakta starttiden och kom i tid!

tid 1448 4523 4532 1625 523 CVAP F0 TMH
19 nov kl 8.15 1 31 4 19
19 nov kl 9.30 7 13 5 20
19 nov kl 11.00 8 34 14 25 21
19 nov kl 13.00 35 2 16
19 nov kl 14.30 28 10 17
19 nov kl 16.00 29 11 26 37
24 nov kl 13.00 32 9 22 36 27 38
24 nov kl 14.30 33 12 30 23 6 39
24 nov kl 16.00 15 3 24 18

Beskrivning av hur man hittar till dom olika lokalerna finns under menyalternativet Lokaler.

Läs övriga gruppdeltagares skriftliga reflektioner före reflektionsseminariet

Läs igenom alla dokument på din grupps katalog ovan. Stryk under eller notera en mening i varje reflektionsdokument som du tycker är särskilt intressant eller viktig.

Gå på reflektionsseminariet och var aktiv

Under reflektionsseminariet bör alla i gruppen vara aktiva och komma till tals.

Kvar i prosamkursen i höst för årskurs 1

Etik

I december genomförs etikmomentet för årskurs 1 (samt för den i högre årskurs som inte gjort det tidigare och går DD1348 eller DD1325). Det består av två föreläsningar, en gruppövning och en inlämningsuppgift. Fem tvåtimmarspass är schemalagda för gruppövningen, och varje prosamgrupp kommer att tilldelas ett av dessa pass. Etikmomentet ges av filosofienheten på KTH. Närmare information finns här.