Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Nyhetsflöde

Logga in till din kurswebb

Du är inte inloggad på KTH så innehållet är inte anpassat efter dina val.

I Nyhetsflödet hittar du uppdateringar på sidor, schema och inlägg från lärare (när de även behöver nå tidigare registrerade studenter).

Maj 2017
Lärare Viggo Kann skrev inlägget 17 april 2017
En användare har tagit bort sin kommentar
Lärare kommenterade 12 maj 2017

Felix, jo närvaron vid alumnseminariet är inrapporterad i Rapp. Närvaro markeras med X och ger en poäng.

kommenterade 12 maj 2017

För mig finns det inte något fält likt det från förra året då det står "alumnföreläsning 15/16". Alltså, det finns inte någon rad för 16/17. Har fått markerat förra året men var på alumnföreläsningen även detta året och skrev upp mig på listan.

Lärare kommenterade 12 maj 2017

Hoppsan, fältet "alumnföreläsning 16/17" hade råkat bli märkt att det bara skulle synas för lärare i Rapp. Nu är det åtgärdat, och alla ska kunna se fältet. X betyder alltså närvaro. Poängen för deltagandet har hela tiden räknats med i poängfältet.

 
Mars 2017
Lärare Viggo Kann skrev inlägget 23 mars 2017
 
Januari 2017
Lärare Viggo Kann skrev inlägget 20 januari 2017
kommenterade 21 januari 2017

Hej Viggo!

Du/ansvarig borde lägga upp period-3 katalogen så man kan lämna in reflektionen :)

Mvh

Denny

 
November 2016
under HT 2015 prosam15

Lärare Viggo Kann skapade sidan 1 november 2016

Viggo Kann flyttade sidan från Programsammanhållande kurs i datateknik (DD1390) 1 november 2016

kommenterade 1 november 2016

Är tanken att vi årskurs 2-3:are också ska återkoppla till vad vi personligen anser att kurserna förmedlat för kunskaper och förmågor under våra kursers gång?

Lärare kommenterade 1 november 2016

Måns, uppgiften är för årskurs 2-3 löst specad till innehållet. Skriv gärna om det du finner mest angeläget och intressant!

kommenterade 1 november 2016

Period 2-mappen finns inte på SFTP-servern på Cyberduck. Hoppas den dyker upp där snart.

kommenterade 7 november 2016

Har det inte gjorts någon självvärdering sedan 2012?

Lärare kommenterade 7 november 2016

Självvärderingen gjordes som en del av Universitetskanslersämbetets utvärdering av alla Sveriges ingenjörsprogram. Utvärderingscyklerna är sex år långa, så varje program i Sverige utvärderas ungefär vart sjätte år. Den utvärderingscykel som börjar i år kommer att ske på ett nytt sätt och mer utvärdera lärosätenas egna kvalitetsutvärderingssystem. Det sätter press på KTH att bli bättre på att utvärdera sin egen kvalitet. Därför kommer det 2017 att börja göras årliga programanalyser, som är en sorts självvärderingar av programmen. När programanalysen för D-programmet är klar 2017 kommer jag att lägga upp den på prosamkurswebben.

Den som vill veta mer om det nya nationella kvalitetsutvärderingssystemet för högre utbildning kan läsa här.

kommenterade 7 november 2016

Nu ser jag en mapp "period-2" i seminarier-1617, men den visas med en genvägsikon och inte en mappikon och när jag dubberklickar på den får jag felmeddelandet "Kan inte läsa mappinnehåll".

kommenterade 13 november 2016

Hej! Jag missade att lämna in min uppsats i tid. Jag har läst examineringskraven och om jag har förstått det rätt så borde jag ändå lämna in en uppsats, trots att jag är sen, stämmer detta?

Lärare kommenterade 13 november 2016

@Johan: Ja, reflektionsdokumentet är obligatoriskt. Skicka helst in det inom en vecka efter seminariet för att undvika minuspoäng.

kommenterade 15 november 2016

@Viggo: Ska jag tolka detta som att det skulle resultera i minuspoäng ifall jag lämnar in uppsatsen ikväll? Är det absolut bäst att jag lämnar in det efter att min grupps seminarium har varit?

Lärare kommenterade 15 november 2016

Hej Johan! Inga minuspoäng förrän efter en vecka efter seminariet. Jag klipper in reglerna:

Vad händer om du inte lämnar in din skriftliga reflektion i tid?

Kursen bygger på att alla lämnar in sina reflektionstexter i tid. Om du inte gör det så har du möjlighet att lämna in den upp till en vecka efter seminariet. Om du lämnar in den ännu senare så får du -2 poäng. Förr eller senare måste du lämna in den för att bli klar med kursen.

kommenterade 15 november 2016

Tack för det väldigt snabba svaret och jag får ursäkta för att jag inte hade läst reglerna noggrannt nog.

kommenterade 15 november 2016

Hej igen.

Jag har nu lämnat in filen i rätt grupp med rätt namn, men jag missade att skriva gruppen överst i filen och jag kan inte ta bort den och skicka in den korrekta. Jag laddade därför upp "Johan-Sjolen2.pdf" med det korrekta formatet.

Ifall någon med privilegierna kan ta bort Johan-Sjolen.pdf och byta namn på Johan-Sjolen2.pdf till Johan-Sjolen.pdf så skulle jag vara enormt tacksam. Jag är i grupp 23.

 
Mars 2016
Lärare Viggo Kann skrev inlägget 6 mars 2016
 
Sida Etik
under HT 2015 prosam15

Viggo Kann skapade sidan 29 augusti 2015

Lärare Viggo Kann ändrade rättigheterna 29 augusti 2015

Kan därmed läsas av lärare och ändras av lärare.

Lärare Viggo Kann ändrade rättigheterna 13 november 2015

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
kommenterade 4 december 2015

behöver man läsa alla böcker om man varit med alla etik föreläsningar?

Assistent kommenterade 4 december 2015

Föreläsningarna täcker naturligtvis det viktigaste, men man ska nog vara en väldigt alert student för att inte ha något ytterligare utbyte av kurslitteraturen. Några "böcker" handlar det heller inte om, utan om totalt drygt 50 sidor text.

Den vanligaste anledningen till betyg U på essän är att studenten inte argumenterat etiskt, vilket i praktiken ofta betyder att studenten inte använt etiska begrepp (antingen inte alls, eller på ett felaktigt sätt). Om man läst och förstått litteraturen så torde risken för betyg U vara ganska liten.

kommenterade 4 december 2015

När det gäller fildelning, kan man argumentera för en normativ moralisk ståndpunkt eller är det endast en juridisk fråga?

Assistent kommenterade 4 december 2015

Självfallet kan man argumentera etiskt i fildelningsfrågan. I detta moment ska du argumentera etiskt. Juridisk argumentation är vi inte intresserade av.

kommenterade 4 december 2015

Jo så klart, jag var nog lite otydlig. Jag undrade mer om man är tvungen att argumentera för att det böra vara lagligt eller olagligt och sedan motivera det etiskt? Jag hade nämligen tänkt att argumentera för att det är etiskt att ladda hem under vissa omständigheter om man helt bortser från lagligheten. Antar att detta är ok?

Assistent kommenterade 4 december 2015

Du behöver inte argumentera för huruvida något ska vara lagligt eller ej, eftersom vi är ute efter huruvida du tycker att det är etiskt riktigt eller ej. Men det är förstås inte förbjudet att säga något om laglighetsaspekter. Det viktiga är bara att dina argument är etiska. Så ditt upplägg låter helt OK.

kommenterade 7 december 2015

Om man inte lämnade in sin text under seminariet, vem skickar man den till då?

Lärare kommenterade 7 december 2015

Jakob, den ska skickas till Jesper Jerkert jerkert(at)kth.se. Om detta görs inom en vecka efter gruppövningen görs inget avdrag. Därefter ges 2 poängs avdrag.

kommenterade 8 december 2015

Jag var med på övningen med tror jag glömde skriva upp mig på närvarolistan. Jag tror assen kommer ihåg att jag var där, men vet inte vad hon heter och hur jag ska kontakta henne (jag är i grupp 7 och hade övningen idag 8 - 10). Vad ska jag göra?

kommenterade 8 december 2015

(Jag lämnade in essän också)

Assistent kommenterade 8 december 2015

Jag ska kolla med läraren. Det blir säkert inga problem.

kommenterade 30 december 2015

Jag läser detta moment som en del av tilda (DD1325) och har inte fått något resultat inrapporterat än. Har det blivit något fel eller har det inte rättats än? (Jag hade seminariet med JA)

Assistent kommenterade 30 december 2015

Alla etikresultat finns på papper, men resultaten kommer nog inte att vara inne i Rapp förrän ca 5 januari.

kommenterade 30 december 2015

Tack för snabbt svar, då vet jag!

Assistent kommenterade 4 januari 2016

Nu är alla resultat inrapporterade i Rapp. Essäerna kommer att inom kort lämnas till CSC:s studentservicecenter (Lindstedtsvägen 3, plan 4). Sannolikt har centret julstängt fram t.o.m. 6 januari, och essäerna kommer alltså att kunna hämtas ut först därefter. De som blev underkända på essän kan ha särskilt intresse av att hämta ut, då det torde framgå i essän vad som saknades för godkänt. Den som blev underkänd får inkomma med en förbättrad version (per epost till mig, jerkert(at)kth.se). Jag kommer att ta tag i inkomna nya versioner i vecka 8 (som startar den 22 februari) och hoppas kunna bedöma dem ganska kort därefter. Söndagen den 21 februari kan alltså betraktas som deadline för den som vill få en förbättrad version bedömd i period 3. 

Assistent kommenterade 5 mars 2016

Alla uppföljande inlämningar som lämnades in till den 21 februari har nu rättats, och resultaten har rapporterats in i Rapp. Essäerna kommer att på måndag (7 mars) lämnas till CSC:s studentservicecenter (Lindstedtsvägen 3, plan 4), där de kan hämtas ut.

 
Januari 2016
under
HT 2015 prosam15
Schemahandläggare skapade händelsen 26 januari 2016
Lärare Viggo Kann redigerade 26 februari 2016

FAlumnföreläsning

En gästföreläsning där en alumn berättar hur det är i dataindustrin. Mer information kommer.¶

Alumnföreläsningen är frivillig, men en prosampoäng delas ut till den som deltar.¶

Lärare Viggo Kann redigerade 6 mars 2016

En gästföreläsning där en alumn berättar hur det är i datainduAlexey Ovsyannikov, datateknikalumn från vitryska statsuniversitetet och nu anställd på Microsoft Development Center i Köpenhamn, håller en föreläsning om kodkvalitet, testning och testdrin. Mer information kommerven utveckling helt baserad på verkliga exempel. Han kommer också att berätta om vilka delar av utbildningen han har haft mest nytta av i sitt arbete.

Alumnföreläsningen är frivillig, men e. En prosampoäng delas ut till den som deltar.

Föreläsningen startar 15.15 och slutar omkring 16.15. Efter det går det bra att ställa ytterligare frågor till Alexey.¶

 
September 2015
under HT 2015 prosam15

Viggo Kann skapade sidan 29 augusti 2015

Lärare Viggo Kann ändrade rättigheterna 29 augusti 2015

Kan därmed läsas av lärare och ändras av lärare.

Lärare Viggo Kann ändrade rättigheterna 16 september 2015

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
En användare har tagit bort sin kommentar
 
under
HT 2015 prosam15
Schemahandläggare skapade händelsen 11 september 2015
 
Augusti 2015
Lärare Viggo Kann skrev inlägget 31 augusti 2015