Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

4. Generella färdigheter och livslångt lärande

Generella färdigheter och livslångt lärande, reflektionsseminarium period 4 2015/2016

Förberedelse inför reflektionen

  • Läs denna text om CDIO och ingenjörsfärdigheter
  • Läs igenom denna lista med generella färdigheter:
    Kommunikation 
    • förmåga att uttrycka dig muntligt 
    • förmåga att uttrycka dig skriftligt 
    • hålla muntliga presentationer 
    • skriva presentationer och rapporter 
    • kunskaper i engelska 
    • kunskaper i andra språk 
    • lyssna på och förstå andra 
    • sprida information 
    • sammanfatta information 
    • leda möten 
    • presentera idéer

    Arbete i grupp 

    • arbeta effektivt med människor med olika bakgrund 
    • se styrkor hos övriga gruppmedlemmar 
    • insikt om egna styrkor och begränsningar 
    • tydliggöra de olika rollerna i gruppen 
    • fördela arbetsuppgifter inom gruppen 
    • utföra överenskomna arbetsuppgifter 
    • bygga vidare på andras idéer 
    • visa ledarskapsförmåga 
    • coacha och motivera andra 
    • kunna ge konstruktiv feedback 
    • kunna ta emot konstruktiv feedback 
    • reda ut olikheter i åsikter 
    • samarbeta och bidra till gruppens resultat

Skriftlig reflektion

Skriv en reflekterande text på 500-600 ord (årskurs 1) eller 600-800 ord (årskurs 2-3) som besvarar nedanstående frågor. Tänk hela tiden på vilken nivå dina reflektioner ska hålla (beskrivning av reflektionsnivåer). För årskurs 2-3 gäller att minst två reflektioner måste vara på nivå 3-4 för att VG ska kunna ges.

  • Gjorde förra seminariet om prokrastinering något (tillfälligt eller bestående) intryck på dig?

  • Till det förra seminariet fick du i uppgift att prova en ny vana. Kopiera in den vana du planerade att förändra i reflektionsdokumentet (räknas inte i ordräkningen) och reflektera över hur det gick, varför det gick det som det gick, om du kommer att fortsätta, och om du kommer att försöka ändra ytterligare någon vana.

  • Betrakta listan med generella färdigheter under rubrikerna kommunikation och arbete i grupp ovan. 
    a) Vilka av färdigheterna anser du att du har idag? 
    b) Ange tre färdigheter som du är extra bra på och hur du blivit det (antingen genom undervisning/kursuppgifter eller på annat sätt). 
    c) Ange tre färdigheter som du skulle vilja bli bättre på och föreslå hur du skulle göra för att bli det.
  • Tänk på kurserna du läst under detta läsår. Hur har dessa övat och examinerat generella färdigheter? Har du förslag på hur någon generell färdighet skulle kunna tas upp bättre/läggas till i någon av dessa kurser?
  • Kommer du att vara färdigutbildad efter examen? Varför satsar företagen i så fall så stora resurser på utbildning av sin personal? Reflektera!

  • Alumner säger ofta: "På KTH lärde jag mej att lära och att inse vad jag inte förstår." Varför framhålls det som så viktigt? Stämmer det och i så fall: i vilka kurser och utbildningssammanhang tränar man det?

  • Hur tänker du dig att du kommer att utveckla dina kunskaper och förmågor efter examen?

  • bara för årskurs 2 och 3: Varför är livslångt lärande värdefullt ur ett samhällsperspektiv? Reflektera!

  • Endast för årskurs 3: Gå tillbaka och läs ditt eget första reflektionsdokument som du skrev i prosamkursen hösten 2013. Det ligger i din grupps katalog under /afs/nada.kth.se/misc/info/prosam13/seminarier-1314/period-1/
    (Om du går i prosam13s och började kursen 2014 ligger din första reflektion under /afs/nada.kth.se/misc/info/prosam14/seminarier-1415/period-1/ istället.)
    Jämför hur du skrev och reflekterade då med hur du gör nu. Märker du att du utvecklats? Reflektera över ditt lärande!

Fyll i två enkäter

Inför detta seminarium är det två obligatoriska enkäter som ska fyllas i. Ena enkäten finns länk till nedan. Andra enkäten kommer du att få länk till via e-post omkring den 11 april. Båda enkäterna ska fyllas i senast 18 april.

Den ena enkäten är en uppföljning av prokrastineringstemat och tar cirka 3 minuter att fylla i, och dessutom går ett svar att hämta från ditt svar på andra reflektionsfrågan nedan. Här är länken till denna enkät:
https://docs.google.com/forms/d/1MKKKinlOTRU7bTaorUO7DPa1gRKCD_CewArLv7nz6qw/viewform

Den andra enkäten är den årliga utvärderingen av prosamkursen och datateknikprogrammet. Den tar omkring 15 minuter att fylla i. Den enkäten är både viktig som temperaturtagning och i utvecklingsarbetet både för prosamkursen och hela programmet. Svaren används också i ett pågående didaktiskt forskningsprojekt. Enkäten är anonyma, men enkätsystemet håller reda på om du svarat, så vi kommer att kontrollera att alla svarar.

Sammanställningar av enkätsvaren kommer att göras på prosamkurswebben såsmåningom.

Lämna in den skriftliga reflektionen

Skriv ditt namn och gruppnummer överst i dokumentet! Dokumentet ska vara sparat i PDF. Instruktioner för det finns på första seminariets webbsida. Förnamnet på dokumentet ska vara ditt namn utan åäö-prickar på formen Fornamn-Efternamn, till exempel Bjorn-Brannstrom.pdf

Senast den 15 april 2016 klockan 13.00 ska du lägga upp din skriftliga reflektion på gruppens katalog på skolans Unixdatorer

/info/prosam15/seminarier-1516/period-4/grupp-x

där x är ditt gruppnummer. (I vissa lägen tycks det vara så att man måste skriva /afs/nada.kth.se/misc före katalognamnet ovan.) Noggrannare instruktioner om kopieringen finns på första seminariets webbsida. Att kunna lägga upp sin reflektion på rätt katalog med rätt namn ingår i skötsamhetsbedömningen.

Kolla upp tid och plats för din grupps reflektionsseminarium

Leta reda på ditt gruppnummer i tabellen nedan (gruppnumret står i Rapp om du glömt bort det). Då ser du när (rad) och var (kolumn) din grupp ska träffas. Det är antingen den 20 eller 25 april 2016. Reflektionsseminariet varar omkring en timme. Notera den exakta starttiden och kom i tid!

tid 1535 1537 4523 1625 523 CVAP F0 TMH Fantum TMH
20 april kl 8.15 23
20 april kl 9.30 24 8 26 17
20 april kl 11.00 29 9 27 18
20 april kl 13.00 35 14 7 5 38
20 april kl 14.30 36 15 11 6 39
20 april kl 16.00 34 30 12
25 april kl 13.00 32 13 20 4 2 37
25 april kl 14.30 33 28 21 25 3 16
25 april kl 16.00 31 22 19 10 1

Beskrivning av hur man hittar till dom olika lokalerna finns under menyalternativet Lokaler.

Läs övriga gruppdeltagares skriftliga reflektioner före reflektionsseminariet

Läs igenom alla dokument på din grupps katalog ovan. Stryk under eller notera en mening i varje reflektionsdokument som du tycker är särskilt intressant eller viktig.

Gå på reflektionsseminariet och var aktiv

Under reflektionsseminariet bör alla i gruppen vara aktiva och komma till tals.

Valinformation och individuella kvartssamtal

5 eller 6 april håller Viggo och studievägledningen en entimmes information om nästa årskurs och vilka valmöjligheter som finns och vad man behöver tänka på inför valet. I schemat står när valinformationen är för din årskurs.

Den 6 april kl 10-12 i sal D1 är årskurs 2 och 3 välkomna att vara med när alla masterprogram som är möjliga att välja presenteras av sina programansvariga. Statistik från senaste mastervalen finns på sidan Valstatistik i menyn till vänster.

Du som går i årskurs 3 har möjlighet att få ett individuellt kvartssamtal med din prosammentor inför mastervalet. Vid samtalet kan du diskutera dina tankar om vad du vill inrikta dig mot och vilken yrkesbana du tänker dig med din mentor. Eftermiddagen 4 maj är schemalagd för kvartssamtalen, men vissa mentorer är borta då och kommer att ändra till en annan dag. Du kommer att få din kvartssamtalstid av mentorn i samband med prosamseminariet. 

Datorhistoriaprojekt för årskurs 2

Den 11 april börjar momentet Datorhistoria och datorn i samhällsutvecklingen för årskurs 2. Det inleds med två föreläsningar och därefter utgörs det av ett projektarbete i grupper om upp till fyra personer. Läs mer på datorhistoriawebbsidan.

Lärare Viggo Kann skapade sidan 5 februari 2016

Viggo Kann flyttade sidan från Programsammanhållande kurs i datateknik (DD1390) 5 februari 2016

Lärare Viggo Kann ändrade rättigheterna 5 april 2016

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
Viggo Kann redigerade 5 april 2016

Generella färdigheter och livslångt lärande, reflektionsseminarium period 4 2015/2016 Förberedelse inför reflektionen
* Läs denna text om CDIO och ingenjörsfärdigheter
* Läs igenom denna lista med generella färdigheter: Kommunikation 
* förmåga att uttrycka dig muntligt 
* förmåga att uttrycka dig skriftligt 
* hålla muntliga presentationer 
* skriva presentationer och rapporter 
* kunskaper i engelska 
* kunskaper i andra språk 
* lyssna på och förstå andra 
* sprida information 
* sammanfatta information 
* leda möten 
* presentera idéer
Arbete i grupp 


* arbeta effektivt med människor med olika bakgrund 
* se styrkor hos övriga gruppmedlemmar 
* insikt om egna styrkor och begränsningar 
* tydliggöra de olika rollerna i gruppen 
* fördela arbetsuppgifter inom gruppen 
* utföra överenskomna arbetsuppgifter 
* bygga vidare på andras idéer 
* visa ledarskapsförmåga 
* coacha och motivera andra 
* kunna ge konstruktiv feedback 
* kunna ta emot konstruktiv feedback 
* reda ut olikheter i åsikter 
* samarbeta och bidra till gruppens resultat


* Läs och begrunda sista målet i examensordningen för civilingenjörsexamen:

visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens


* Kolla på denna video om teknikutvecklingen och behovet av livslångt lärande.


* Bekanta dig med olika former av egenutveckling under yrkeskarriären (klicka och se vad det är):


* Föreningar för yrkesverksamma i databranschen: ACM, IEEE
* Fackförbundet Sveriges ingenjörer med medlemstidningen Ingenjören
* Alumniföreningar: KTH Alumni, KTHX
* Utbildningsföretag som STF Ingenjörsutbildning och Utbildning.se
* KTHs vidareutbildningskurser
* Facktidskrifter såsom Computer Sweden
* Seminarieserier såsom TechNet 
* Studieförbund såsom ABF och Folkuniversitetet
* För den som vill läsa ännu mer om livslångt lärande: Pedagogikprofessorn Per-Erik Ellströms essä om livslångt lärande och TCO-rapporten Lära för livet - hela livet.

* Läs om resultatet av prokrastineringsenkäten förra seminariet.


Skriftlig reflektion Skriv en reflekterande text på 500-600 ord (årskurs 1) eller 600-800 ord (årskurs 2-3) som besvarar nedanstående frågor. Tänk hela tiden på vilken nivå dina reflektioner ska hålla (beskrivning av reflektionsnivåer). För årskurs 2-3 gäller att minst två reflektioner måste vara på nivå 3-4 för att VG ska kunna ges.


* Gjorde förra seminariet om prokrastinering något (tillfälligt eller bestående) intryck på dig?


* Till det förra seminariet fick du i uppgift att prova en ny vana. Kopiera in den vana du planerade att förändra i reflektionsdokumentet (räknas inte i ordräkningen) och reflektera över hur det gick, varför det gick det som det gick, om du kommer att fortsätta, och om du kommer att försöka ändra ytterligare någon vana.


* Betrakta listan med generella färdigheter under rubrikerna kommunikation och arbete i grupp ovan. a) Vilka av färdigheterna anser du att du har idag? b) Ange tre färdigheter som du är extra bra på och hur du blivit det (antingen genom undervisning/kursuppgifter eller på annat sätt). c) Ange tre färdigheter som du skulle vilja bli bättre på och föreslå hur du skulle göra för att bli det.
* Tänk på kurserna du läst under detta läsår. Hur har dessa övat och examinerat generella färdigheter? Har du förslag på hur någon generell färdighet skulle kunna tas upp bättre/läggas till i någon av dessa kurser?
* Kommer du att vara färdigutbildad efter examen? Varför satsar företagen i så fall så stora resurser på utbildning av sin personal? Reflektera!


* Alumner säger ofta: "På KTH lärde jag mej att lära och att inse vad jag inte förstår." Varför framhålls det som så viktigt? Stämmer det och i så fall: i vilka kurser och utbildningssammanhang tränar man det?


* Hur tänker du dig att du kommer att utveckla dina kunskaper och förmågor efter examen?


* bara för årskurs 2 och 3: Varför är livslångt lärande värdefullt ur ett samhällsperspektiv? Reflektera!


* Endast för årskurs 3: Gå tillbaka och läs ditt eget första reflektionsdokument som du skrev i prosamkursen hösten 2013. Det ligger i din grupps katalog under /afs/nada.kth.se/misc/info/prosam13/seminarier-1314/period-1/(Om du går i prosam13s och började kursen 2014 ligger din första reflektion under /afs/nada.kth.se/misc/info/prosam14/seminarier-1415/period-1/ istället.)Jämför hur du skrev och reflekterade då med hur du gör nu. Märker du att du utvecklats? Reflektera över ditt lärande!
Skriv ditt namn och gruppnummer överst i dokumentet!¶ Dokumentet ska vara sparat i PDF. Instruktioner för det finns på första seminariets webbsida.¶ Förnamnet på dokumentet ska vara ditt namn utan åäö-prickar på formen Fornamn-Efternamn, till exempel Bjorn-Brannstrom.pdf¶ Fyll i två enkäter Inför detta seminarium är det två obligatoriska enkäter som ska fyllas i. Du kommer att få länk till enkäterna via e-post omkring den 11 april. Enkäterna ska fyllas i senast 18 april.

Den ena enkäten är en uppföljning av prokrastineringstemat och tar cirka 3 minuter att fylla i, och dessutom går ett svar att hämta från ditt svar på andra reflektionsfrågan nedan.

Den andra enkäten är den årliga utvärderingen av prosamkursen och datateknikprogrammet. Den tar omkring 15 minuter att fylla i. Den enkäten är både viktig som temperaturtagning och i utvecklingsarbetet både för prosamkursen och hela programmet. Svaren används också i ett pågående didaktiskt forskningsprojekt.

Enkäterna är anonyma, men enkätsystemet håller reda på om du svarat, så vi kommer att kontrollera att alla svarar. Sammanställningar av enkätsvaren kommer att göras på prosamkurswebben såsmåningom.

Lämna in den skriftliga reflektionen Skriv ditt namn och gruppnummer överst i dokumentet! Dokumentet ska vara sparat i PDF. Instruktioner för det finns på första seminariets webbsida. Förnamnet på dokumentet ska vara ditt namn utan åäö-prickar på formen Fornamn-Efternamn, till exempel Bjorn-Brannstrom.pdf

Senast den 15 april 2016 klockan 13.00 ska du lägga upp din skriftliga reflektion på gruppens katalog på skolans Unixdatorer

/info/prosam15/seminarier-1516/period-4/grupp-x där x är ditt gruppnummer. Noggrannare instruktioner om kopieringen finns på första seminariets webbsida. Att kunna lägga upp sin reflektion på rätt katalog med rätt namn ingår i skötsamhetsbedömningen.

Kolla upp tid och plats för din grupps reflektionsseminarium Leta reda på ditt gruppnummer i tabellen nedan (gruppnumret står i Rapp om du glömt bort det). Då ser du när (rad) och var (kolumn) din grupp ska träffas. Det är antingen den 20 eller 25 april 2016. Reflektionsseminariet varar omkring en timme. Notera den exakta starttiden och kom i tid!

tid 1535 1537 4523 1625 523 CVAP F0 TMH Fantum TMH 20 april kl 8.15 23 20 april kl 9.30 24 8 26 17 20 april kl 11.00 29 9 27 18 20 april kl 13.00 35 14 7 5 38 20 april kl 14.30 36 15 11 6 39 20 april kl 16.00 34 30 12 25 april kl 13.00 32 13 20 4 2 37 25 april kl 14.30 33 28 21 25 3 16 25 april kl 16.00 31 22 19 10 1 Beskrivning av hur man hittar till dom olika lokalerna finns under menyalternativet Lokaler.

Läs övriga gruppdeltagares skriftliga reflektioner före reflektionsseminariet Läs igenom alla dokument på din grupps katalog ovan. Stryk under eller notera en mening i varje reflektionsdokument som du tycker är särskilt intressant eller viktig.

Gå på reflektionsseminariet och var aktiv Under reflektionsseminariet bör alla i gruppen vara aktiva och komma till tals.

Valinformation och individuella kvartssamtal 5 eller 6 april håller Viggo och studievägledningen en entimmes information om nästa årskurs och vilka valmöjligheter som finns och vad man behöver tänka på inför valet. I schemat står när valinformationen är för din årskurs.

Den 6 april kl 10-12 i sal D1 är årskurs 2 och 3 välkomna att vara med när alla masterprogram som är möjliga att välja presenteras av sina programansvariga. Statistik från senaste mastervalen finns på sidan Valstatistik i menyn till vänster.

Du som går i årskurs 3 har möjlighet att få ett individuellt kvartssamtal med din prosammentor inför mastervalet. Vid samtalet kan du diskutera dina tankar om vad du vill inrikta dig mot och vilken yrkesbana du tänker dig med din mentor. Eftermiddagen 4 maj är schemalagd för kvartssamtalen, men vissa mentorer är borta då och kommer att ändra till en annan dag. Du kommer att få din kvartssamtalstid av mentorn i samband med prosamseminariet. 

Datorhistoriaprojekt för årskurs 2 Den 11 april börjar momentet Datorhistoria och datorn i samhällsutvecklingen för årskurs 2. Det inleds med två föreläsningar och därefter utgörs det av ett projektarbete i grupper om upp till fyra personer. Läs mer på datorhistoriawebbsidan.

kommenterade 6 april 2016

Det finns ingen folder att lägga upp filen i (period 4 folder)

Lärare kommenterade 6 april 2016

Hej Tim! Trevligt att du redan är klar och vill lägga upp ditt reflektionsdokument. Nu är gruppkatalogerna för seminariet i period 4 skapade!

kommenterade 13 april 2016

Har enkät nummer två som skulle kommit som en länk på mejlen redan skickats ut, för jag har inte mottagit denna i så fall?

Lärare kommenterade 13 april 2016

Nu är brevet med länk till enkät två utskickat till din KTH-adress. Jag hade ställt in att utskicket skulle göras tidigt igår morse, men på grund av en felklickning utfördes det inte då. 

kommenterade 14 april 2016

Det verkar för mig orimligt att besvara samtliga frågor på ett reflekterande sätt med en begränsning på 600 ord (går i årskurs 1). Är tanken att reflektioner ska hållas till ett minimum (om ens finnas) eller är omfånget inte genomtänkt? Jag har pratat med flera andra som har samma problem.

Lärare kommenterade 14 april 2016

Sebastian, jag förstår att det lätt blir för mycket text denna gång, eftersom det är många frågor. Jag vill ändå att ni försöker hålla er inom ungefär 600 ord. Det är en viktig förmåga att kunna begränsa sig till givna krav på längd. Vi kan dock vara generösa med tolkningen av övre ordgränsen och tillåta upp till 649 ord. Tänk också på att citat av frågorna i lydelsen och beskrivningen av vanan inte räknas in i antalet ord.