News feed
Log in to your course web
You are not logged in KTH, so we cannot customize the content.
Do you have questions regarding this course?
If you are registered on a current course round, please refer to the Canvas course room. You find the right course room under "Courses" in the personal menu.
If you are not registered, see Course PM for IX1303 or contact your student office or study counsellor.
In the News feed, you find updates for pages, schedule and posts from teachers (when aimed also at earlier registered students).
Teacher Jan-Olof Åkerlund edited 29 November 2012
T0mentamen för kursomgång HT 2012
Teacher Jan-Olof Åkerlund edited 29 November 2012
0Omentamen för kursomgång HT 2012
Teacher Bo Tore Åhlander edited 25 January 2013
Omentamen för kursomgång HVT 20123
Teacher Jan-Olof Åkerlund edited 20 March 2013
Omentamen för kursomgång VHT 20132
Teacher Jan-Olof Åkerlund edited 15 August 2012
Föreläsning 9 Underrum, ortogonala projektioner
Underrum och linjärt beroende, baser (Section 7.1, 7.2)
* Kunna förklara begreppet bas och bestämma en bas för ett underrum..
* Kunna redogöra för egenskaperna hos en bas.
* Kunna bestämma en bas för ett underrum.
¶
Underrum och ortogonala projektioner (Section 7.7)
* Kunna förklara principerna för ortogonala projektioner.
* Kunna bestämma projektionen på ett underrum (Teorem 7.7.5)
* Kunna tillämpa kunskaperna på laborationerna
¶
Teacher Jan-Olof Åkerlund edited 26 September 2012
Underrum och linjärt beroende, baser Notebook¶
¶
(Section 7.1, 7.2)
* Kunna förklara begreppet bas och bestämma en bas för ett underrum..
* Kunna redogöra för egenskaperna hos en bas.
* Kunna bestämma en bas för ett underrum.
Underrum och ortogonala projektioner (Section 7.7)
* Kunna förklara principerna för ortogonala projektioner.
* Kunna bestämma projektionen på ett underrum (Teorem 7.7.5)
* Kunna tillämpa kunskaperna på laborationerna
Har inte ett M-transponat försvunnit från P för ortgonal projektion på ett generellt underum?
I Notebooken står det:
I matematikboken står det:
Frågar eftersom jag själv haft problem med detta.
Självklart har boken rätt!
Teacher Jan-Olof Åkerlund edited 15 August 2012
Föreläsning 10 Komplexa tal, forts...
( Appendix B)
Teacher Jan-Olof Åkerlund edited 23 August 2012
( Appendix B) ¶
Exempelsamling: PDF Komplexa tal¶
Teacher Jan-Olof Åkerlund edited 1 October 2012
( Appendix B)
Exempelsamling: PDF Komplexa tal
Gamla lösningförslag till uppgift 1-11: pdf¶
Teacher Jan-Olof Åkerlund edited 1 October 2012
( Appendix B)
Exempelsamling: PDF Komplexa tal
Gamla lösningförslag till uppgift 1-11: pdf
Facit till uppgift 12-16 (PDF)¶
Teacher Jan-Olof Åkerlund edited 1 October 2012
Föreläsning 101 Komplexa tal, forts...
( Appendix B)
Exempelsamling: PDF Komplexa tal
Gamla lösningförslag till uppgift 1-11: pdf
Facit till uppgift 12-16 (PDF)
Teacher Jan-Olof Åkerlund edited 2 October 2012
( Appendix B)
Exempelsamling: PDF Komplexa tal
Gamla lösningförslag till uppgift 1-11: pdf
Facit till uppgift 12-16 (PDF)
( Uppgift 21 ingår inte)¶
Teacher Jan-Olof Åkerlund edited 15 August 2012
Övning 11 A Komplexa tal
Komplexa tal.¶
¶
Uppgifter ur separat häfte¶
Teacher Jan-Olof Åkerlund edited 23 August 2012
Komplexa tal.
Uppgifter ur separat häfte
Exempelsamling: PDF Komplexa tal¶
Finns facit för uppgifterna?
Teacher Jan-Olof Åkerlund edited 1 October 2012
Komplexa tal.
Uppgifter ur separat häfte
Exempelsamling: PDF Komplexa tal
Gamla lösningförslag till uppgift 1-11: pdf¶
Teacher Jan-Olof Åkerlund edited 1 October 2012
Komplexa tal.
Uppgifter ur separat häfte
Exempelsamling: PDF Komplexa tal
Gamla lösningförslag till uppgift 1-11: pdf
Facit till uppgift 12-16 (PDF)¶
De flesta uppgifterna kan enkelt kollas i Mathematica. Om du har problem med någon uppgift kan du få se mina lösningar vid räkneövningstillfällena.
MVH Bo Å.
Vad är det som gäller? Tenta till 13:00 eller till 15:00?
Läs anmärkningen! Det finns studenter som har rätt till längre skrivtid av personliga skäl.
Teacher Jan-Olof Åkerlund edited 2 October 2012
Övning Övning 13B Blandade uppgifter
Uppgifterna väljs bland ett urval gamla tentauppgifter:¶
Uppgifter (PDF)¶
Teacher Jan-Olof Åkerlund edited 2 October 2012
ÖvningÖvning 13 A Blandade uppgifter
Teacher Jan-Olof Åkerlund edited 10 October 2012
Uppgifterna väljs bland ett urval gamla tentauppgifter:¶
Uppgifter (PDF)¶
Teacher Jan-Olof Åkerlund edited 15 August 2012
Föreläsning 8 Sammansatta transformationer, Datorgrafik
(Section 6.4-6.5) ¶
6.4 Sammansatta transformationer, inverterbarhet.
* Kunna beskriva en sammansatt transformation med en transformationsmatris, och redogöra för hur matrisen är uppbyggd.
* Kunna beskriva egenskaperna för en inverterbar transformation
6.5 Datorgrafik
* Kunna utföra transformarioner av geometriska objekt i R2 och R3
* Kunna förklara begreppet homogena koordinater och varför de används
* Kunna beskriva en transformation i R2 och R3 med en transformationsmatris för homogena koordinater, och redogöra för hur matrisen är uppbyggd.
* Kunna tillämpa metoderna
Teacher Jan-Olof Åkerlund edited 15 August 2012
(Section 6.4-6.5)
6.4 Sammansatta transformationer, inverterbarhet.
* Kunna beskriva en sammansatt transformation med en transformationsmatris, och redogöra för hur matrisen är uppbyggd.
* Kunna beskriva egenskaperna för en inverterbar transformation
6.5 Datorgrafik
* Kunna utföra transformarioner av geometriska objekt i R2 och R3
* Kunna förklara begreppet homogena koordinater och varför de används
* Kunna beskriva en transformation i R2 och R3 med en transformationsmatris för homogena koordinater, och redogöra för hur matrisen är uppbyggd.
* Kunna tillämpa metoderna
Teacher Jan-Olof Åkerlund edited 24 September 2012
(Section 6.4-6.5) Homogena koordinater (Notebook)¶
Kurvanpassning (Notebook)
6.4 Sammansatta transformationer, inverterbarhet.
* Kunna beskriva en sammansatt transformation med en transformationsmatris, och redogöra för hur matrisen är uppbyggd.
* Kunna beskriva egenskaperna för en inverterbar transformation
6.5 Datorgrafik
* Kunna utföra transformarioner av geometriska objekt i R2 och R3
* Kunna förklara begreppet homogena koordinater och varför de används
* Kunna beskriva en transformation i R2 och R3 med en transformationsmatris för homogena koordinater, och redogöra för hur matrisen är uppbyggd.
* Kunna tillämpa metoderna
Lösningsförslag publiceras i högerspalten under länken Examination....