Visa version

Jämför < föregående | nästa >

Om studieteknik

Lärande är personligt

Allt lärande är personligt. Den enda som kan lära dig något är du själv. Och eftersom vi är olika som personer och har olika erfarenheter så lär vi oss också på olika sätt. Det gör att det inte finns en lösning på hur man ska studera som fungerar för alla. Man lär sig också olika saker bäst på olika sätt. Så det du hittar på den här sidan är sådant som fungerat för mig när jag studerade på KTH och sådant som jag snappat upp i mina möten med studenter.

Studier på KTH är heltidsstudier

För all oss som är normalbegåvade innebär heltidsstudier på KTH att man måste planera in att studera på heltid, dvs. c:a 40h per vecka, för att klara studierna på ett bra sätt. Kurserna, lärande moment och deras omfång är planerade utgånde från antagandet att man skall lägga ner 40h studier per 1.5 hp.

Inget är omöjligt - men det kan vara utmanande

Mycket av det du kommer att läsa kan kännas svårt första gången du möter det. Ibland kommer du också att få höra av äldre kurskamrater att en viss kurs är svår. Att det man inte mött tidigare och som alltså är okänt kan kännas svårt är naturligt. Se det som en utmaning och lyssna inte för mycket på andra utan skaffa dig en egen uppfatting om ämnet/kursen. Att utbildningen är utmanade är naturligt eftersom vi måste garantera att den håller en hög och internationellt konkurrenskraftig nivå. Men om du lägger tillräckligt mycket energi och arbete på kurserna så kommer du att upptäcka att du klarar de utmaningar du ställs inför.

Första terminen är viktig

Satsa på förståelse

Använd kursernas lärandemål

Skaffa kurslitteraturen