Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Ändringar mellan två versioner

Här visas ändringar i "Formativ feedback" mellan 2014-05-08 20:32 av Hans Johansson och 2014-05-08 20:33 av Hans Johansson.

Visa nästa > ändring.

Formativ feedback

(kontaktperson: Hans Johansson, hbjo@kth.se)¶ Hur kan vi dra nytta av nya möjligheter som tekniken erbjuder för att uppnå gott lärande för studenter och goda arbetsförhållanden för lärare och övrig personal. Det finns många ord för att beskriva området, de betyder delvis samma sak kanske. Exempel är Nätbaserat lärande/ E-lärande/TEL-lärande/Scalable learning/etc.¶ Från KTH's vision har vi: "Det är alltså inte fråga om distansutbildning i klassisk mening, utan ett paradigmskifte där den virtuella dimensionen integreras i utbildningen. Betydelsen och mervärdet av fysisk närvaro på campus ska samtidigt betonas.” (ett engelskt ord för detta är Blended learning).¶ Eftersom nya möjligheter succesivt öppnar sig på området blir arbetet aldrig klart och därför är det kanske olämpligt att ha mål utan snarare riktningar och delmål för arbetet. Förslag på riktningar är:¶
* Mindre envägskommunikation och mer tvåvägs
* Mindre rättning och mer diskussion
* Mer oberoende av tid och rum (fri start, fri fart)
* Större möjlighet för studenter att diagnostesta
Vad som konkret ska göras beslutas av lärarlagets medlemmar. Olika medlemmar arbetar i olika omfattning och med det som den enskilde medlemmen tycker är mest givande och motiverande.¶ Området är stort och det är svårt för lärare att ensam inse och sätta sig in i vad som han/hon kan ha bäst nytta av därför är det bra att vara i en kollegial grupp där man kan lära av varandra och lära varandra. Det behövs även kompetens från andra områden, till exempel om det tekniska plattformarna eller om juridik:¶
* Hur vet vi att vi inte gör något olagligt?
* Behöver vi skydda oss mot kopiering och hur?
* Hur kan vi använda de tekniska plattformar som redan finns på bästa sätt?
* Vilka nya funktioner vill vi ha?
Jag föreslår att vi lär oss genom att göra och genom att studera andra ”best practise” och av att ta del av forskningsrön. Vi diskuterar dess områden och utbyter erfarenheter i vår grupp. Eftersom dessa aktiviteter tar tid så måste den löpande tidsvinsten måste överstiga den tid vi lägger på detta.
Anders Berglund, andersb@md.kth.se )¶

Modeller och tillämpningar kring formativ feedback. Projektområdet syftar till att konkretisera former som stärker den enskilda individens medvetenhet och lärandenivå. Den konstruktiva återkopplingen på studenternas lärande är värt att särskilja från själva betyget studenterna erhåller från en kurs. Progressionen på hur lärandet kan få en mer dynamisk roll beroende på initiativ och aktiviteter mellan studenter och lärare och mellan studenter och studenter frigör mycket större möjligheter att tillgodogöra sig ett större djup i frågeställningar, bakomliggande orsaker, och öka graden av förståelse i utförda handlingar. I korthet kommer denna aktivitet att spegla en rad olika modeller och tillämpningar som stärker studenten som lärandeindivid.¶

Vad finns att göra?¶

Lära av de som redan försökt: Avsikten finns att bjuda in ”champions” som provat implementera modeller från andra skolor och universitet med avsikten att just uppnå en positiv förändring sett till studenternas lärande.¶

Tänkbara aktiviteter: Titta i vår närmiljö, inom lärarlag, vad gör vi? Vad kan bli bättre? Hur mycket får det kosta (tid och resurser)? Lyfta fram praxis inom hur vi arbetar med formativ återkoppling på MMK/ITM/KTH finns det transparens inom universitetet eller dominerar vissa former mer än andra och varför, är det vetenskapligt förankrade, vad är förbisett (vad kan stärkas?) Identifiera olika nivåer där återkoppling sker och sammanställa modeller kring återkoppling inom; projektgrupper, stora kursgrupper, mindre kursgrupper.¶

Tänkbar workshop inom snar framtid: Formativ feedback (eller Mätetal som ett sätt att främja en dimension inom återkoppling) mellan lärare och student och mellan studenter hur fungerar det och hur kan det se ut?