Hoppa till huvudinnehållet

MJ145X Examensarbete i hållbar energiteknik, grundnivå 15,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan MJ145X (VT 2014–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen genomförs i projektform, antingen individuellt eller i grupper om två teknologer. Projekten behandlar energitekniska problem som är vanligt förekommande i samhället med fokus på hållbara lösningar. Syftet med projektet är att integrera teknik med krav på hållbar social, ekonomisk och miljömässig utveckling.

Lärarna i kursen tillhandahåller lämpliga projekt vid kursstart. Projekten kan vara uppdrag från näringsliv eller från en forskargrupp men genomförandet sker i huvudsak vid KTH. Lärarna är också handledare för projekten.

Arbetet skall dokumenteras i form av en skriftlig rapport. Normalt skrivs den på svenska med ett abstract på engelska. Det är tillåtet att skriva rapporten på engelska.

Problemformulerings-, mellan- och slutseminarier ingår som obligatoriska moment. Vid slutseminariet skall teknologen, förutom att själv redovisa muntligt, även opponera på ett annat projektarbete. Vidare ingår skriftliga inlämningar av delar av rapporten under kursens gång med innehåll enligt specifikation i kurs-pm som utdelas vid kursstart.   

Lärandemål

Efter genomförd kurs skall teknologen kunna:

•                     formulera problem och tillämpa metodik inom ämnesområdet hållbar energiteknik för att söka och värdera lösningar.

•                     tillämpa kunskap och färdigheter som inhämtats under studietiden, på problem inom energitekniken.

•                     planera sitt eget arbete så att givna delmål nås.

•                     analysera behovet av vetenskaplig information, utföra informationssökning samt värdera den erhållna informationen.

•                     presentera arbete i en skriftlig teknisk rapport med krav på innehåll, struktur och språk.

•                     referera till källor, figurer, tabeller och formler på ett vedertaget sätt i en rapport.

•                     skriva en rapportsammanfattning på engelska med korrekt användning av ämnets terminologi.

•                     utföra muntliga presentationer med krav på tidshållning och tydlighet i språk, framförande och illustrationer.

•                     granska och ge synpunkter på ett tekniskt arbete samt kunna bemöta motsvarande synpunkter på eget arbete

•                    konstruera en modell, göra antaganden samt värdera dess giltighet och rimlighet genom känslighetsanalys

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

MJ1112 Tillämpad Termodynamik, 9 hp eller motsvarande (avklarad)

ME1003 Industriell Ekonomi, grundkurs 6 hp eller motsvarande (avklarad)

Rekommenderat: MJ1401 Värmeöverföring 6 hp, men ej obligatorisk

Rekommenderade förkunskaper

MJ1112 Tillämpad Termodynamik, 9 hp eller motsvarande (avklarad)

ME1003 Industriell Ekonomi, grundkurs 6 hp eller motsvarande (avklarad)

Rekommenderat: MJ1401 Värmeöverföring 6 hp, men ej obligatorisk

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Studenterna genomför själva litteratursökning som är relevant för deras respektive projekt

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • XUPP - Examensuppgift, 15,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

XUPP, 15 hp, betyg A-Fx

Genomfört projektarbete med i kurs-pm angiva inlämningar, närvaro på obligatoriska seminarier och presentation på dessa, opposition och komplettering av slutrapport.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Peter Hagström (peter.hagstrom@energy.kth.se)

Övrig information

Kan läsas på distans för studenter som åker utbyte i åk 3, det är då viktigt att kontakt etableras under höstterminen med examinator för att få instruktioner om hur genomförandet på distans går till. Minor Field Studies, MFS, uppmuntras i kursen; kontakt ska då etableras med examinator i god tid innan för att diskutera projekt.