MJ145X Examensarbete i hållbar energiteknik, grundnivå 15,0 hp
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen genomförs i projektform, antingen individuellt eller i grupper om två teknologer. Projekten behandlar energitekniska problem som är vanligt förekommande i samhället med fokus på hållbara lösningar. Syftet med projektet är att integrera teknik med krav på hållbar social, ekonomisk och miljömässig utveckling.
Lärarna i kursen tillhandahåller lämpliga projekt vid kursstart. Projekten kan vara uppdrag från näringsliv eller från en forskargrupp men genomförandet sker i huvudsak vid KTH. Lärarna är också handledare för projekten.
Arbetet skall dokumenteras i form av en skriftlig rapport. Normalt skrivs den på svenska med ett abstract på engelska. Det är tillåtet att skriva rapporten på engelska.
Problemformulerings-, mellan- och slutseminarier ingår som obligatoriska moment. Vid slutseminariet skall teknologen, förutom att själv redovisa muntligt, även opponera på ett annat projektarbete. Vidare ingår skriftliga inlämningar av delar av rapporten under kursens gång med innehåll enligt specifikation i kurs-pm som utdelas vid kursstart.
Lärandemål
Efter genomförd kurs skall teknologen kunna:
• formulera problem och tillämpa metodik inom ämnesområdet hållbar energiteknik för att söka och värdera lösningar.
• tillämpa kunskap och färdigheter som inhämtats under studietiden, på problem inom energitekniken.
• planera sitt eget arbete så att givna delmål nås.
• analysera behovet av vetenskaplig information, utföra informationssökning samt värdera den erhållna informationen.
• presentera arbete i en skriftlig teknisk rapport med krav på innehåll, struktur och språk.
• referera till källor, figurer, tabeller och formler på ett vedertaget sätt i en rapport.
• skriva en rapportsammanfattning på engelska med korrekt användning av ämnets terminologi.
• utföra muntliga presentationer med krav på tidshållning och tydlighet i språk, framförande och illustrationer.
• granska och ge synpunkter på ett tekniskt arbete samt kunna bemöta motsvarande synpunkter på eget arbete
• konstruera en modell, göra antaganden samt värdera dess giltighet och rimlighet genom känslighetsanalys
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
MJ1112 Tillämpad Termodynamik, 9 hp eller motsvarande (avklarad)
ME1003 Industriell Ekonomi, grundkurs 6 hp eller motsvarande (avklarad)
Rekommenderat: MJ1401 Värmeöverföring 6 hp, men ej obligatorisk
Rekommenderade förkunskaper
MJ1112 Tillämpad Termodynamik, 9 hp eller motsvarande (avklarad)
ME1003 Industriell Ekonomi, grundkurs 6 hp eller motsvarande (avklarad)
Rekommenderat: MJ1401 Värmeöverföring 6 hp, men ej obligatorisk
Utrustning
Kurslitteratur
Studenterna genomför själva litteratursökning som är relevant för deras respektive projekt
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- XUPP - Examensuppgift, 15,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
XUPP, 15 hp, betyg A-Fx
Genomfört projektarbete med i kurs-pm angiva inlämningar, närvaro på obligatoriska seminarier och presentation på dessa, opposition och komplettering av slutrapport.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Kan läsas på distans för studenter som åker utbyte i åk 3, det är då viktigt att kontakt etableras under höstterminen med examinator för att få instruktioner om hur genomförandet på distans går till. Minor Field Studies, MFS, uppmuntras i kursen; kontakt ska då etableras med examinator i god tid innan för att diskutera projekt.