Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Bedömning och hantering av faror vid underhåll av batteridrivna elfordon: en säker arbetsmiljö under den gröna omställningen

Fler elfordon innebär ett ökande behov av reparationsarbete, men det finns lite forskning om riskerna med denna växande typ av arbete.

Det sker en allt snabbare övergång till ”plug-in”-fordon, både helt elektriska fordon och hybridfordon, som ett sätt att minska de koldioxidutsläpp och klimateffekter som är förknippade med fossila bränslen. I takt med att befintliga elfordon blir äldre ökar reparationsbehoven. För närvarande finns det dock nästan ingen publicerad vetenskaplig forskning som undersöker frekvensen av negativa hälsoeffekter i samband med reparation av elfordon, eller några faktiska exponeringsbedömningar eller riskbedömningar under reparation av elfordon.

Det övergripande syftet med detta projekt är att förbättra arbetsmiljön för fordonsmekaniker under den pågående ”gröna omställningen” till batteridrivna elbilar. För att ta itu med de nuvarande kunskapsluckorna ställer projektet fyra forskningsfrågor:  

  1. Vilka är riskerna med att reparera elfordon, och vilka kontrollstrategier kan rekommenderas för att minska dessa risker? 
  2. Hur vanligt är det med negativa händelser på arbetsplatsen vid reparation av elfordon? Vilka bakgrundsfaktorer ledde till dessa händelser och vilka typer av skador och/eller sjukdomar har de lett till?  
  3. I vilken grad utsätts arbetstagarna för ergonomiska, kemiska, brand- och elektriska risker vid reparation av elfordon?  
  4. Vilka typer av säkra arbetsmetoder kan kommuniceras till dem som arbetar med reparation av elfordon? 

Nyheter och Publikationer relaterade till detta projekt

Pressrelease från Afa

Samarbetspartners

Denna forskningsstudie genomförs i samarbete med en referensgrupp bestående av samarbetspartner från fordonsbranschen. Deras bidrag hjälper till att hålla studiemetoderna i linje med faktiska arbetsmetoder så att resultaten blir mer relevanta och tillämpliga på arbetsplatser. Här är några av våra studiepartner:

Bilia AB
Torvalla Bil AB

Vi är tacksamma för alla våra referensgruppsmedlemmar, deltagande organisationer och enskilda deltagare.

Projektfinansiering

Afa försäkring 20240302 

Projektledare 

Catherine Trask
Catherine Trask universitetslektor

Projektteam 

Katerina Kraus
Katerina Kraus doktorand

Lena Andersson
Docent, Arbets- och miljömedicin
Universitetssjukhuset Örebro
​​​​​​​lenaa2@kth.se ​​​​​​​