AK121V Klimatkrisen som samhällsproblem, ny grundutbildningskurs!

Publicerad 2021-03-23

Ny kurs på Avdelningen för Historiska studier av teknik, vetenskap och miljö! Klimatfrågan är vår tids största utmaning. Den har få motsvarigheter i mänsklighetens historia och de som finns har varit väldigt annorlunda, framför allt för att de har varit relativt specifika, som pest eller kärnvapenkrig. Klimatfrågan är istället tätt sammanbunden med efterkrigstidens samhälleliga utveckling. Faktum är att den är ett resultat av vårt fossilburna välstånd och därför utmanar den vår livsstil. Klimatfrågan är alltså inte bara en utmaning i naturvetenskaplig och teknisk bemärkelse utan numera framför allt en utmaning för våra samhällen, nationer, företag och individer.

Kursen ges på distans på svenska och är öppen för studenter utanför KTH. Ansökan görs via antagning.se

Startvecka: Vecka 35 Slutvecka: Vecka 3

Nivå: Grundnivå Studietakt: Kvartsfart

Kontaktperson: Nina Wormbs (nina@kth.se)

Läs mer på om kursen här!