Ny avdelningsföreståndare från första januari 2023

Publicerad 2022-12-06

Vi är glada att kunna meddela att Lize-Marié Hansen van der Watt blir avdelningsföreståndare för avdelningen för Historiska studier av teknik, vetenskap och miljö när Sabine Höhler stiger ner i slutet av 2022.

Efter sex och ett halvt år stiger Sabine Höhler ner som avdelingsföreståndare och lämnar över till Lize-Marié Hansen van der Watt. Lize-Marie är ursprungligen från Sydafrika, men kom till Sverige och avdelningen 2012. Under sin tid hos oss har hon drivit projekt både som projektledare och medforskare, publicerat och undervisat. Hon har även haft flera förtroendeuppdrag på KTH.

Lize-Marié har sin doktorsexamen från Stellenbosch University, Sydafrika. Hon forskar inom polarhistoria och -framtid, med fokus på miljö, vetenskap, kulturarv och geopolitik i Arktis och Antarktis. För närvarande leder hon projektet Decay Without Mourning, Future Thinking Heritage Practices, ett internationellt forskningsprojekt finansierat av Riksbankens jubileumsfond. Projektet består av tre team baserade i Sverige, Sydafrika och Brasilien.

Något som ibland skapar förvirring är att Lize-Marié publicerar som Lize-Marié van der Watt, vilket också är hennes de facto namn, men ofta anges som Susanna Hansen van der Watt i olika register, som hämtar information från Folkbokföringen.

– Vissa saker översätts helt enkelt inte bra i länder med starkt digitaliserade byråkratier, säger Lize-Marié.

Uppdraget som avdelningschef sträcker sig från 1 januari 2023 till 31 december 2026. Men eftersom Lize-Marié går på föräldraledighet i mars och resten av 2023, är vi glada att kunna meddela att Lina Rahm stiger på som tillförordnad under det första året. Lina anlände till avdelningen som Ragnar Holm-finansierad postdoktor under pandemin och är nu biträdande lektor hos oss sedan januari 2022. Lina doktorerade i Linköping 2019. Dessförinnan arbetade hon inom kultursektorn där hennes fokus var att göra konst och kultur tillgänglig för barn och unga i mindre kommuner och regioner. Linas forskning är inriktad på sociotekniska och pedagogiska imaginärer och hon är för närvarande aktiv i projektet AI Futures and Pasts: Educational and Ecotechnological Imaginaries, finansierat av Wallenberg (WASP HS).

Innehållsansvarig:history@abe.kth.se
Tillhör: Avdelningen för historiska studier av teknik, vetenskap och miljö
Senast ändrad: 2022-12-06