Sverker Sörlin, en av åtta nya hedersdoktorer utsedda av UiB

Publicerad 2022-02-11

Den 10 februari tillkännagav universitetet i Bergen åtta nya hedersdoktorer. Vi är glada över att meddela Sverker Sörlin som en av mottagarna av detta prestigefyllda pris.

Sverker tilldelas utmärkelsen för "sin forskning om sociala utmaningar, så som miljö- och klimatpolitik i ett humanistiskt perspektiv. Professor Sörlin har som idéhistoriker gjort en betydande insats genom rådgivning och studier om forskning och miljöpolitik, och han har publicerat flitigt om humanioras roll i samhället." Sverker Sörlin har nominerats av Humanistiska fakulteten.

Hedersdoktor är den högsta utmärkelsen som universitetet i Bergen tilldelar en person som inte är anställd vid universitetet. Professor Achille Mbembe, keynote på vår Archipelago Lecture 2020, är en av övriga hedersdoktorer vid sidan av Bergsveinn Birgisson, Hans Petter Graver, Britta Marakatt-Labba, Fiamma Straneo, Elena Plante och Rajiv Bahl.

Under åren har avdelningen haft många kontakter genom klimat och vetenskapshistoria med UiB. Sverker, liksom flera av våra forskare, har deltagit i både utställningar och konferenser som annordnats av universitetet. UiB är också det universitet där den norske författaren Karl Ove Knausgård studerade konst och litteratur.

Innehållsansvarig:ehlab@abe.kth.se
Tillhör: KTH Environmental Humanities Laboratory