Farias arkitektstudier följdes av äventyr och förändring

Faria Ibrahim sitter vid en flygel och tittar mot kameran.
Faria Ibrahims CV innehåller mer än stadsplanering och UX-design. Hennes erfarenheter från KTH ledde henne till att bli en entreprenör som idag balanserar hon kunduppdrag med egna artistiska och konstnärliga ambitioner. Foto: Gilles Bonugli Kali.
Publicerad 2021-10-01

Faria Ibrahim påbörjade sin masterutbildning i hållbar samhällsplanering och stadsutformning 2008, ungefär samtidigt som den globala finanskrisen satte stopp för nya byggen och jobbmöjligheter för unga arkitekter sinade. Lyckligtvis befann hon sig på rätt plats vid rätt tillfälle efter examen – och fick användning av sin kreativa begåvning.

– Jag brinner för att skapa nya och innovativa saker, det var det som gjorde att jag ville bli arkitekt, säger Faria Ibrahim.

Hennes kreativa rastlöshet tar sig många uttryck. Hon är även en talangfull sångerska, pianist och konstnär som börjar bli känd som ”Farja” såväl i hemlandet Bangladesh som i London och New York.

Så småningom ändrade hon studieinriktning från arkitektur till masterprogrammet i hållbar samhällsplanering och stadsutformning.

– Jag ville fokusera på hur städer och kommuner planeras och skapas, hur hela systemet fungerar, säger Faria Ibrahim.

En allvarlig skidolycka satte drömmarna på paus. Faria Ibrahim minns det som en mörk och ensam period i hennes liv. Men under tiden för hennes tillfrisknande fick hon en plötslig uppenbarelse. Den var odefinierad men hade ett namn: Studio Farja.

– Jag hade inte jobbat fram ett färdigt koncept men jag stod ändå fast vid idén. Den fanns där i bakhuvudet, säger Faria Ibrahim.

Introducerad till KTHs entreprenörskapsmiljö

Medan kroppen läkte efter olyckan, började Faria Ibrahim knyta kontakter i vad hon kallar ”entreprenörskapsmiljön på KTH”. Många av hennes nyfunna vänner var studenter på KTH:s utbildning i informations- och kommunikationsteknik och höll på att lansera egna företag med stöd av KTH Innovations förinkubatorprogram.

– Det var en spännande tid. Alla pratade om entreprenörskap och innovation, det blev min vardag, säger Faria Ibrahim och fortsätter:

Skulle du vilja bli arkitekt?

Vill du få konstnärliga, strukturella och tekniska färdigheter för att formge interiörer, byggnader, städer och landskap? Då kanske arkitektutbildningen på KTH  är något för dig. Fem års studier öppnar dörrar för en alltmer internationell arbetsmarknad.

– Jag började fundera på hur det skulle vara att vara min egen chef, att komma på en idé och jobba med kreativa personer för att göra den till verklighet. Kunde jag starta mitt egna företag?

Egenföretagandet blev snart verklighet för henne. Efter att ha nätverkat på ett KTH-event fick hon sin första kund som önskade arkitektritningar för hållbara mobila hem. Studio Farja föddes och breddade snart sina verksamhetsområden. Faria Ibrahims kund upptäckte hennes konstnärliga förmågor och gav henne i uppdrag att skapa ny konst åt honom.

Från fysisk till virtuell miljö

Under samma period blev hon uppmuntrad av sin man, som är IT-arkitekt, att utforska UX-design (user experience design).

– Jag älskar arkitektur och strukturer. Men jag kände en längtan efter något mer. Intresset växte när jag träffade människor inom forskningsområdet människa-datorinteraktion. På sätt och vis bröt jag med arkitektur när jag blev introducerad till UX-design, säger Faria Ibrahim och fortsätter:

– Det handlar inte bara om att bygga hus, utan om att lösa problem åt folk. Så snart jag lärt mig mer om UX-branschen fann jag den väldigt intressant. Man får chansen att jobba inom olika områden med varierande uppdrag.

Idag delar Faria Ibrahim och hennes man sin tid mellan hans hemland Polen samt Storbritannien och Spanien. Studio Farja följer alltid med på deras resor konserter, konstutställningar och uppdrag för UX-kunder avlöper varandra.

– Man skulle kunna säga att jag gått från fysisk design till den virtuella världen, säger Faria Ibrahim och fortsätter:

– Jag bygger appar, men jag ser till att ha tid till att måla, stå på scen och jobba med andra artister. Det har varit en spännande resa och äventyret fortsätter.

Faria Ibrahims hemsida, Studio Farja.

David Callahan

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se