De goda idéernas väg mot triumf

KTH är en aktiv spelare i samhället genom forskning, utbildning och samverkan. Men också genom innovation och de briljanta idéer kombinerat med stöd och mod som blir startups och som med tiden kan komma att bli miljardföretag.
De genererar produkter och tjänster som kan underlätta människors vardag och bidra till samhällsutvecklingen.

Men i början behövs just stöd och det bidrar KTH Innovation med genom att lotsa idémakaren och dennes idé på resan mot marknaden genom en väl utarbetad innovationsprocess. Sedan 2008 har KTH Innovation stöttat över 4000 idéer från KTH:s forskare, studenter och anställda och som generat 300 bolag som fortfarande är aktiva idag. Myllan där idéerna odlas är god eftersom Stockholm är en innovationshub att räkna med på den globala kartan.

Ett besök på KTH Innovation gör att man häpnar över kreativiteten och alla smarta idéer som stöttats genom åren, vuxit sig starka och både nått och gjort sig hörda och sedda på marknaden.

Furhat- en social robot som kom till på en fikarast när några forskare satt och spånade eller tjänsten Help to help som samlar in pengar till högskoleutbildning för ungdomar i Tanzania eller Volumental, som 3D-scannar fötter för skor som passar perfekt.

Finansiering är alltid viktig för att en idé ska växa sig stark. Det statliga bolaget KTH Holding kan investera i ett tidigt skede och hjälpa forskare och studenter från KTH att bygga bolag.