KTH:s ambassadörer gör skillnad

KTH har 175 000 alumner runt om i världen – på spännande, viktiga uppdrag som förhoppningsvis använder och förfinar vad den en gång lärt sig på KTH. Det är en hisnande tanke att alla dessa människor någon gång studerat något, minst 7,5 hp, på KTH.

I vårt alumnnätverk ingår 32 000 personer i något av våra 19 chapters runt om i världen.

Omkring 23 procent av KTH:s alumner har etablerat sig utomlands. Enligt en karriärenkät från 2021 som gjorts på KTH har ungefär var femte nyutexaminerad student valt att bosätta sig utomlands de senaste tio åren. Enligt samma enkät är det också en dröm för väldigt många fler. Världen har krympt samtidigt som samhällsutmaningarna blir allt mer komplexa – det vill säga våra före detta studenter gör stora insatser runt om i världen och kanske att hemmet i allt högre grad än för bara 20 år sedan är där jag väljer att arbeta och göra karriär – oavsett land och världsdel.

Det visar inte bara att våra studenter är väl gångbara på den globala arbetsmarknaden utan det speglar även KTH:s internationella status som universitet.

Collage av bilder
Från alumnieventet i USA i maj. (Foto: Linnea Dicksen)

I början av maj var vi på delegationsresa i USA och fick möjlighet att träffa alumner i innovationernas Mecka Silicon Valley i San Fransisco. Det ena av våra två chapters i USA, det andra är i New York.

Det gjorde mig både stolt och rörd att träffa så engagerade och inspirerande människor som brinner för sitt Alma mater. Många av de som vi träffade arbetar för de stora techbolagen eller globala svenska företag med verksamhet i USA.