Globalt samarbete för bättre användning av hjärndata

Publicerad 2018-04-09

Hur ser framtidens hjärnforskning ut? Hur hanteras big data och vad innebär egentligen den nya datorlagen GDPR? Till INCF Brain Summit 2018, som samorganiseras av KTH tillsammans med INCF, kommer framstående hjärnforskare från världens alla hörn för att diskutera just detta.

24 till 25 april står KTH och Karolinska institutet (KI), tillsammans med INCF, som värd för ett event där de största internationella initiativen inom hjärnforskning kommer att presentera sin verksamhet. Temat för arrangemanget är framtiden för hjärnforskning och life science. och man kommer framförallt titta närmare på begrepp som big data, FAIR och GDPR.

Jeanette Hällgren Kotaleski och Erwin Laure, båda professorer vid KTH, är medorganisatörer till INCF Brain Summit 2018.

– Brain Summit är ett möte för och med de stora hjärnprojekten, med fokus på koordination och anpassning av deras arbete. Mötet kommer också visa upp vad det innebär att vara FAIR, varför det är viktigt, och hur de verktyg och tjänster som de stora projekten bygger kan underlätta att bli mer FAIR, säger Jeanette Hällgren Kotaleski, professor i beräkningsvetenskap och beräkningsteknik.

FAIR är en akronym för ‘Findable, Accessible, Interoperable, Reusable’ och handlar om hur man gör forskning tillgänglig och återanvändningsbar för annan forskning.

– FAIR är en samling vägledande principer för hur man kan hantera forskningsdata för att göra det mer värdefullt och lätt att återanvända. Kan man inte komma åt, väga samman och återanvända forskningsdata går mycket av värdet i forskningen förlorat, säger Jeanette Hällgren Kotaleskt.

Evenemanget pågår i två dagar, där den första halvdagen (24 april) är öppen för vem som helst att delta i.

– Vi hoppas att den öppna halvdagen ska hjälpa deltagarna att se värdet i vetenskaplig infrastruktur - som ofta är osynlig så länge som den fungerar - och inspirera dem att anta ett arbetssätt och datahantering som är mer FAIR, säger Jeanette Hällgren Kotaleski.

Är du intresserad av att delta? Evenemanget är gratis, men kräver föranmälan. Anmäl dig senast 17 april.

Evenemangets webbsida

Tillhör: Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)
Senast ändrad: 2018-04-09