Jan Scheffel Årets lärare

På programmet Civilingenjör och Lärare (CL)

Jan Scheffel med studienämndens ordförande Emelie Selinder och Oscar Ekström som överlämnade blommor och diplom.
Publicerad 2022-12-20

Jan Scheffel har av sina studenter röstats fram till Årets lärare på CL-programmet: "Han gör undervisningen både lärorik och rolig. Hans undervisning motiverar och utmanar studenter till att vilja ta sitt lärande på allvar och sträva mot att vara bra studenter."

Jan Scheffel, Professor emeritus på Avdelningen för Fusionsplasmafysik, har röstats fram till Årets lärare av sektionen för programmet Civilingenjör och Lärare (CL) .

Motiveringen lyder:

"Jan Scheffel har strukturerat kursen Ingenjörsvetenskap på ett pedagogiskt och spännande sätt där studenter kontinuerligt får testa sina kunskaper med hjälp av kurslitteraturen.

Jans föreläsningar var även en fröjd med hans lugna och karismatiska förande som tillät honom höras i samtalston utan mikrofon i F1-salen.

Jan är en lärare som gör undervisningen både lärorik och rolig. Hans undervisning motiverar och utmanar studenter till att vilja ta sitt lärande på allvar och sträva mot att vara bra studenter.

Han visar nya ingenjörsstudenter olika perspektiv på ingenjörsvetenskap som inspirerar till ett framtida yrke som ingenjör. Slutligen, stort tack för allt du gjort för oss CL-studenter!"

Om utmärkelsen

Syftet med utmärkelsen är att visa upp och uppmuntra goda exempel på lärare som undervisar för CL-programmet, samt att välja ut en lärare att nominera till Årets Lärare på THS. Hela sektionens medlemmar har fått nominera de lärare de tycker ska få utmärkelsen med en motivering, och studienämnden har sedan sammanvägt motiveringarna och antalet röster.

"Studenterna är så fantastiskt roliga att arbeta med"

Jan är såklart både tacksam och glad för nomineringen.

– Det här betyget från studenterna betyder mycket för mig. De sista undervisningstillfällena i kursen Ingenjörsvetenskap tänkte jag hela tiden att nu är det snart slut med det roliga – dessa studenter är så fantastiskt roliga att arbeta med.

Jan började som programansvarig 2002 på det då nystartade programmet "Civilingenjör och lärare" och började bygga upp det tillsammans med den andre programansvarige Hans Thunberg, Matematik.

– Ingenjörsvetenskapskursen blev en av de kurser som studenterna först mötte då de kom till KTH, så det var mycket speciellt att få vara med att introducera dem in i akademin. Kursen har sin kärna i matematisk modellering, men tar också upp ämnen som ingenjörsmässiga färdigheter och teknikhistoria, inte minst i ett genusperspektiv.

Firar med bubbel

– Det blir firande med ett glas bubbel med min kära hustru och många fina tankar om de sköna studenterna på Civilingenjör och Lärare.