Osquldas väg byter namn till Malvinas backe

Publicerad 2018-03-08

KTH:s campus på Valhallavägen får en ny gata när Osquldas väg blir Malvinas backe. Anledningen är att namnet anses vara sexistiskt.

Under februari tog stadsbyggnadsnämnden beslutet att den önskan som KTH lämnat in om att byta namn på Osquldas väg blir av. Det innebär att skolan för elektroteknik och datavetenskap att få en ny adress för en del av sina lokaler.

– När vi började fråga runt bland kollegor och studenter hur de uppfattade namnet förstod vi att det fanns många som verkligen inte tyckte om namnet och att flera som hade Osquldas väg som besöksadress tyckte rent av att det var genant, säger Charlotte Holgersson, docent i genus, organisation och ledning på KTH, till tidningen Mitti.

Det nya namnet blir Malvinas backe, döpt efter KTH:s kvinnliga nätverk inom kåren.

Tillhör: Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)
Senast ändrad: 2018-03-08