KTH Transformationsdagen 2023 kraftsamlar inom cirkulär ekonomi

Foto: Istock
Publicerad 2023-06-08

KTH:s plattform för industriell transformation och KTH-initiativet inom cirkulär ekonomi håller nu på att formera programmet till årets transformationsdag den 19 oktober. Tanken är att KTH:are med intresse för cirkulär ekonomi, industri, företag och organisationer ska kunna mötas med målsättningen att tillsammans identifiera och diskutera behov av förändring, behov av ny kunskap och forskning samt utbildning.

Industrin ställer om – mot cirkulär ekonomi är temat för KTH Transformationsdagen 2023 . Fokus är cirkulär ekonomi (CE) och hur CE kan bidra till hållbarhetsmålen, något som innebär många vetenskapliga och organisatoriska utmaningar och behov av utbildningssatsningar.

En man med mörkt hår, vit skjorta och mörk kavaj.
Amir Rashid. Foto: KTH

– Vi är glada att kunna meddela att initiativet inom cirkulär ekonomi på KTH ansluter sig till KTH Industriell Transformationplattformen för att stärka satsningen brett över KTH. Vi arrangerar gemensamt Transformationsdagen den 19 oktober, en aktivitet där vi bjuder in industrin, små och stora företag, organisationer med en ambitiös CE-strategi samt företag med behov av att lära av andra, säger Amir Rashid, professor vid institutionen för produktionsutveckling, ITM-skolan, och en av initiativtagarna inom cirkulär ekonomi  på KTH.

Transformationsdagen  genomförs årligen av KTH Industriell Transformationplattformen. Plattformens målsättning är att samla alla KTH-forskare som på olika sätt stödjer industrins omställning till en hållbar, CO2-neutral verksamhet med stärkt konkurrenskraft. Plattformen finansierar även flera mindre kraftsamlingsprojekt, initiativ och engagemang som syftar till att samla kompetensen på KTH inom hållbar omställning.

En man med kort hår och rödrutig skjorta.
Martin Edin Grimheden. Foto: KTH

– Sverige står inför stora omställningar för att utveckla hållbara energisystem, hållbar tillverkning och hållbara affärsmodeller. KTH har kompetens inom dessa områden, spritt över hela KTH. Vi behöver samlas för att tillsammans se vad som behöver göras, vad som kan göras, vad som görs, säger Martin Edin Grimheden, vice föreståndare för KTH Industriell Transformationplattformen .

Text: Helena Mayer

Relaterat