Ett levande labb för fastighetsteknik

Jonas Anund Vogel
Publicerad 2019-09-09

Slussen.biz har besökt KTH-Live-In Lab som är just vad det låter som, ett labb där människor bor.

Vi träffar föreståndaren, Jonas Anund Vogel, på kontoret intill de fyra lägenheterna som utgör kärnan av KTH-Live-In Lab som är lokaliserat på KTH:s Campus på Östermalm i Stockholm.

- Huvudlabbet, som kallas,Testbed KTH, består av fyra lägenheter om 22 m2 vardera, ett projektkontor samt väl tilltagna installationsytor om 150 m2. Allt i lägenheterna är flexibelt vad det gäller geometri och installationer så det går enkelt att bygga om och vi är bygglovsbefriade i alla fall fram till 2026. I lägenheterna bor studenter så vi kan göra tester “live”. Till exempel har vi nyss bytt till ett nytt sorts filter i spiskåpan så jag har bett dem steka på rejält så att vi kan få en bild av spridningen av stekoset. Utöver Testbed KTH finns, inom ramen för KTH-Live-In Lab, ytterligare tre testbäddar. Testbed Einar Mattsson med 305 studentlägenheter med tillhörande utrymmen på KTH Campus. Testbed AH är ett nytt undervisningshus på KTH Campus som är i drift och genererar mängder med data som kan användas i KTH-Live-In Lab. Till sist har vi Testbed NCH som främst består av hotellrum på Hotell Hobo i centrala Stockholm. Där finns också möjlighet att få tillgång till restaurang- och konferensanläggning. Ofta testar vi lösningar i Testbed KTH och sedan i lite större skala på någon av de andra.

Läs hela artikeln

Innehållsansvarig:Oxana Samoteeva