Marcus Dahllöf ska koppla industri och KTH-startups

Porträtt av Marcus Dahllöf
Marcus Dahllöf kommer närmast från MIT. På KTH Innovation ska han utveckla närmre samarbete mellan industri och startups från KTH.
Publicerad 2022-12-22

Hej Marcus Dahllöf! Du har jobbat sex år på MIT med att koppla samman startups och Fortune 500-företag. Nu ska du skapa möjligheter för samarbete för industri och startups från KTH. Berätta mer!

Vad kommer du jobba med?

Jag kommer att utveckla en plattform för att engagera KTH:s industripartners och alumni-startups. En stor del av detta kommer att kretsa kring att koppla ihop stora företag och industri med startups som grundats här på KTH. KTH Innovation är jätteintressant för industrin eftersom vi genererar ett stort antal högkvalitativa startups varje år, runt 40-50, och har totalt 400 aktiva startups idag. Det är en otroligt värdefull källa för extern innovation och investeringar. För nystartade företag ger det ett snabbare sätt att skaffa sina första kunder.

Kan du berätta lite om din bakgrund och dina tidigare uppdrag?

Jag har en ganska varierad bakgrund, både funktionellt och branschmässigt. Genomgående finns mitt fokus på avancerad teknologi och innovation inom startups, big tech och universitet. Jag har grundat två startups, varav en blev uppköpt. De senaste 6 åren har jag jobbat på Massachusetts Institute of Technology (MIT) där jag hjälpte till att leda ett framgångsrikt startup-program med fokus på att underlätta kontakter med Fortune500-företag.

Vad ser du mest fram emot med att jobba på KTH Innovation?

Möjligheten att arbeta med och hjälpa nästa generations entreprenörer är det som inspirerar mig, särskilt som jag vet att företagen de bygger kommer att ha en enorm positiv inverkan i världen inom så många olika branscher. Titta bara på några nya företag som har kommit ur KTH Innovation, som Airmee, Renewcell, iPercept – deras inverkan på deras respektive branscher är obestridlig.

Kontakta Marcus

Marcus Dahllöf