Nytt stipendium ska lyfta unga, entreprenöriella KTH:are

KTH campus
Publicerad 2024-04-10

Med ett nytt stipendium ska KTH Innovation och Grosshandelssocieteten inom Stockholms Borgerskap stötta och lyfta unga, entreprenöriella individer från KTH.

Varje år möter KTH Innovation omkring 400 team med nya idéer. Många är unga studenter och forskare som utvecklar sina idéer vid sidan av sina studier eller forskning, ofta för första gången.

"Många går utanför sin egen bekvämlighetszon eftersom de har så ett starkt driv för att göra skillnad. Det kräver engagemang och en stor portion vilja och det vill vi uppmärksamma", säger Lisa Ericsson, chef för KTH Innovation.

Utökat samarbete

Porträtt av Patrik Salén och Anna Krasse
Patrik Salén och Anna Krasse från Grosshandelssocietetet

2023 initierade KTH Innovation och Borgerskapet inom Stockholms Grosshandelssocietet ett stipendiesamarbete för att skapa möjligheter för fler personer på KTH att testa sina idéer på den globala marknaden inom KTH Innovations Brighterprogram . Nu utökas samarbetet med ett nytt stipendium på 100 000 kronor.

"Vi söker olika vägar för att stötta entreprenörskap och handel i Stockholm. I KTH Innovation har vi hittat en professionell och driven partner för att nå studenter som har spännande affärsidéer och drivkraft att förverkliga dessa", säger Patrik Salén från Grosshandelssocietetet.

100 000 kronor delas ut

Stipendiet, som ska stötta och lyfta unga entreprenöriella individer, delas ut till en eller flera personer som är mellan 18-29 år, studerar på kandidat-, master- eller doktorandnivå vid KTH och som driver ett startup-projekt som utvecklats med stöd från KTH Innovation. Mottagarna ska ha uppvisat ett starkt driv, engagemang och entreprenöriell anda, i de med- och motgångar de mött.

"Vi hoppas genom detta stipendium ge dem ytterligare inspiration och stöd att fortsätta den entreprenöriella resan med utgångspunkt från Stockholm", säger Anna Krasse från Grosshandelssocietet.

Två team får presentera

KTH Innovation väljer ut två team som får presentera sin idé för Grosshandelssocietetens styrelse som därefter beslutar vem som tilldelas stipendiet.

"Vi är jätteglada att kunna erbjuda våra fantastiska studenter den här möjligheten", säger Lisa Ericsson, chef för KTH Innovation. "Vi hoppas att det ska skapa möjligheter för de som kämpar i med och motvind, och också kunna inspirera fler till att skapa nya lösningar på stora och små problem".

Om stipendiet

Mer information om kriterier och utvalsprocessen. KTH Innovation & Stockholms Grosshandelssocietet Entreprenörsskapsstipendium

Kontakta Program och communityansvarig Cecilia Bisgaard på bisgaard@kth.se .

Text: Lisa Bäckman

Om Grosshandelssocieteten

Grosshandelssocieteten, som del av Stockholms Borgerskap, driver en ideell verksamhet med ett samhällsengagemang och en kärlek till Stockholm. Stockholms Grosshandelssocietet formaliserades år 1736. Några år efter grundandet slogs societeten samman med det närstående Skeppsrederierna och verkar sedan dess under namnet Stockholms Grosshandelssocietet och Skeppsrederierna, numera via en förening och en stiftelse. Uppdraget är att stötta entreprenörskap, handel och historisk sjöfart i Stockholm.