Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Programmets innehåll

Test Drive Deeptech är ett praktiskt träningsprogram som hjälper dig att hitta en fungerande affärsmodell och utveckla de verktyg du behöver för att ta dina forskningsresultat till marknaden.

Om programmet

Test Drive är baserat på Lean Canvas, en strategisk mall för utveckling av affärsmodeller. Det är ett populärt verktyg som används av entreprenörer världen över. 

I programmet varvas teori med praktik där erfarna entreprenörer och experter inspirerar och hjälper dig framåt. Programmet lägger särskild tonvikt på de utmaningar som du som utvecklar forskningsbaserade projekt typiskt ställs inför.

Programmet består av fem workshops på kvällstid. Mellan träffarna ges uppgifter och viss individuell coachning från erfarna affärscoacher. Vid det sista tillfället presenterar alla team sina projekt och ”Bästa pitch” utses.

Workshopparnas innehåll

Programmet fokuserar på affärskritiska områden: affärsmodeller, försäljningsstrategier, inträdesbarriärer, internationalisering, finansieringsalternativ, ledarskap etc.

WS 1: Startup challenges
– Lean Canvas
– Startup challenges
– Customer segment
– Customer meetingss

WS 2: The crying customer
– The crying customer
– Sales
– Value proposition
– Minimum viable product (MVP)

WS 3: Making business out of breakthroughs
– Barriers to entry
– Two careers in parallel
– Success stories
– Management of expectations

WS 4: Financing
– Specific challenges for deeptech projects
– Budget
– Lean in practice
– Team

WS 5: Final pitch night

Kostnadsfritt

Programmet är kostnadsfritt. Du bidrar med din egen tid och ditt engagemang.

Sekretess

Vid första kurstillfället skriver samtliga deltagare och arrangörer under ett sekretessavtal. Ingen information om affärsidé, teknik eller deltagares namn kommer att spridas utanför programmet utan ditt medgivande.