Googles vd Sundar Pichai gästade KTH

en man och en kvinna sitter och prata med varandra framför en publik
Googles vd Sundar Pichai i ett rundabordssamtal med KTH-professorn Danica Kragic. Foto: Fredrik Persson

NYHET

Publicerad 2023-05-24

Första gången Googles vd kom till Sverige besökte han också KTH. På agendan stod mingel med KTH-anställda och studenter, samt ett rundabordssamtal om det senaste årets stora tekniksnackis: artificiell intelligens.

Varför vd:n för Google och dess moderbolag Alphabet besöker Sverige och KTH är den första frågan KTH-professorn Danica Kragic ställer. Ett förtroligt samtal duon emellan med KTH-studenter som publik är vad tisdagen den 23 maj 2023 bjuder på.

två personer går nedför en trappa
Googles vd Sundar Pichai går ned till scenen på KTH Innovation för rundabordssamtalet. Foto: Fredrik Persson.

– Sverige är en av de viktigaste innovationshubbarna i världen och här sker bland annat utvecklingen av Googles videokonferensmjukvara. Här har Google också ett forskningssamarbete runt minskad energikonsumtion och en del hel alumner från KTH jobbar för Google, berättar Sundar Pichai.

Har problem att hänga med

Han om någon har funderat en hel del över artificiell intelligens (AI) de senaste åren, samtalsämnet för besöket. Inte minst när små uppstickarbolag som OpenAI lanserat mjukvaror som ChatGPT, en AI-mjukvara som tagit världen med storm det senaste halvåret och bjuder Google konkurrens om människors kunskapsinhämtande. Sundar Pichai medger att han själv har problem att hänga med i utvecklingstakten.

Därefter trycker Sundar Pichai ett flertal gånger på vikten av ett ansvarsfullt utvecklande av AI. Tekniken ska hjälpa folk, utvecklas på ett genomtänkt och ansvarsfullt sätt. Etiken är viktig.

AI viktigt för klimatet

Rundabordssamtalet går ut på att Danica Kragic, robotikforskare vid KTH, bland annat ställer frågor till Google-vd:n. En av dem är hur Sundar Pichai ser på hur AI kommer påverka det samarbete mellan olika intressenter som uppstår i kölvattnet på AI:s frammarsch. Sundar Pichai menar att alla dessa samarbeten kommer föra nationer, företag och människor närmare varandra, men de kommer också att vara svåra. Men samarbetena måste ske. Inte minst eftersom AI kommer att ha inverkan på till exempel it-säkerhet och hållbarhetsforskning.

– AI kommer spela roll för bland annat ökad energieffektivisering, möjligheten att utveckla nya, hållbara material och skapa simuleringar gällande framställning av fusionsenergi, säger Sundar Pichai.

några personer tar en gruppbild med mobilkamera
KTH:s prorektor Mikael Lindström (till höger) tar en gruppbild tillsammans med Google vd Sundar Pichai, KTH Innovations chef Lisa Ericsson och KTH-professorn Danica Kragic. Foto: Fredrik Persson.

Rätt att vara rädd

Därefter kommer duon in på människors rädsla för AI. Är den befogad? Sundar Pichai tycker det. Då i syfte att förstå och kunna adressera de nackdelar som finns, innan de blir till stora samhällsproblem. Det viktigt att inte "bygga först, upptäcka problemen sedan".

– AI kommer att bli våra nya assistenter i arbetsvardagen. Tekniken kommer hjälpa oss att prioritera. Vilka bilder och vilken text är viktigast just nu och här? AI kan stötta oss i urvalet. AI kommer också att kunna hjälpa lärare med undervisningen.

Med det sagt blir också fortbildning viktig. Människor kommer i allt större utsträckning att behöva studera hela livet. Byta yrkesroller. Vidareutbildning blir viktigare än någonsin i takt med att arbetsmarknaden förändras.

Om Googles vd har några tips till KTH-studenterna på plats? Jodå.

– Plugga brett. Tänk tvärvetenskapligt. Kombinera teknikstudierna med till exempel neurovetenskap eller filosofi.

Enligt Sundar Pichai kommer AI att påverka samhället på djupet och då är det viktigt att förstå hur tekniken förändrar villkoren för oss alla.

– Men glöm inte att välja med hjärtat också. Gillar du det du gör kommer du också bli bra på det.

Text: Peter Ardell

Faktaruta

• En av KTH-studenternas frågor rör Sundar Pichais tankar om framtidens AI. Vad kommer hända härnäst? Enligt Googles vd är nästa steg att ge de avancerade språkmodellerna möjligheten att planera, med också åtkomst till att kunna interagera med omvärlden.
  • Under rundabordssamtalet konstaterade KTH-professorn Danica Kragic bland annat att "djuplodande interaktion med teknik kan få människan att förstå sig själv bättre".